Recensie Wie bang is, krijgt óók klappen

Het is zaterdagavond en deze avond trotseerde Marc de Hond de vrieskou om nog een try-out te geven van zijn nieuwste voorstelling Wie bang is, krijgt óók klappen in Theater de Winsinghhof Roden.

En hij deed het niet voor niets! Vorig jaar was hij hier ook met zijn voorstelling Scherven brengen geluk met net zoveel bezoekers als vandaag. Ruim 130 bezoekers waren naar het Drentse theater gekomen velen waar nieuw, sommigen hadden zijn vorige voorstelling ook gezien.

Theater de Winsinghhof

Wij komen vaker in de kleine theaters en ook Theater de Winsinghhof is voor ons geen onbekend terrein. Je kunt er makkelijk parkeren en gelijk bij de ingang worden we begroet en kunnen we onze jassen kwijt. De redelijk grote foyer met enorme bar nodigt ons uit om een kopje koffie of thee te nemen wat bij de prijs van de kaartjes in zit. Handig!

Zodra de zaal opengaat staan aan beide ingangen vriendelijke dames om ons kaartje te scannen en iedereen zoekt op zijn gemak zijn/haar plaats. Theater de Winsinghhof heeft ongeveer 150 stoelen en het podium ligt aan je voeten. Er heerst een gezellige sfeer, op het podium zien we nog niet veel, er hangt wel een beamer waar we al wat beelden op zien. Iedereen zit, de voorstelling kan beginnen!

De intro van de voorstelling zegt al genoeg, we worden gewezen op telefoon gebruik, gewezen op de nooduitgangen voor als we bang zijn als er een aanslag wordt gepleegd, kortom de toon is gezet. Marc rolt het podium op en verteld een korte intro over zijn eerdere voorstelling, gooit er beetje sluikreclame door, geeft één van de bezoekers zijn telefoon omtrent zijn zwangere vriendin die op ieder moment kan bevallen en een andere bezoeker krijgt een opdracht.

Het kost ons geen enkele moeite om de voorstelling te volgen. Zijn voorstelling gaat eigenlijk over zijn opa Sam, over zijn onderzoek naar zijn opa, over hoe zijn opa vroeger de oorlog heeft overleeft, maar Marc neemt ons ook rap weer mee in de huidige tijd om nog een anekdote te vertellen. Zoals zijn poster die ruim voortijd gemaakt moet worden voor een voorstelling, dan weet Marc bij wijze van spreken nog geen enkele tekst, maar die poster en titel moet dan al bij de drukker liggen.

Zijn vader (de alom bekende Maurice de Hond) had hem nog gewaarschuwd over de achtergrond, maar ja die zit er wel vaker naast. #lol. Ook de gelijkenis van onze koning en Donald Trump hadden wij nog niet zo gezien! De voorstelling gaat onder andere over over zijn angsten, hoeveel angsten er zijn en vooral hoe je ze overwint. Hoe hij van een rijke succesvolle zakenman in een rolstoel beland en dan alles weer opnieuw oppakt en dus zijn angsten overwint.

Marc maakt grappen over zijn vader. De beamer zorgt ervoor dat wij een beeld krijgen bij zijn verhaal. De beelden van en over zijn opa, ook de hilarische momenten zoals zijn broertje die alles eerst moest doen voordat Marc dat durfde te doen, want tja, daar zijn jongere broertjes toch voor? zorgen voor lachwekkende momenten. Marc verteld ons uitgebreid over ons brein en over hoe angsten zijn ontstaan. Wij zijn blij met de beamer die alles wat nuanceert op een zeer leuke wijze. Al met al krijgen we deze avond een hele wijze les van Marc, hij leert ons om te gaan met angsten.

Marc krijgt na afloop een staande ovatie. Wees niet bang Marc! Zoals je zelf zegt, angst is een slechte raadgever! En de Rodenaren weten het zeker, deze theater show die binnenkort in première gaat zal een succes worden. #toitoittoi

Wij gaan weer richting de bar waar het nog een tijdje erg gezellig was!

Lees meer over de voorstelling Wie bang is, krijgt óók klappen.

Helaas, er zijn geen video’s beschikbaar.