Recensie De Klokkenluider van de Notre Dame

Vandaag zijn we in de provincie Groningen in Veendam bij Cultuur- en Congrescentrum vanBeresteyn voor de voorstelling De Klokkenluider van de Notre Dame. Omdat we erg op tijd arriveerden, zijn we gelijk in het sfeervolle Grand Café van het theater een kopje koffie gaan drinken. We zien dat er veel mogelijkheden zijn in het Cultuur- en Congrescentrum.

De grote foyer was ruim genoeg en bij de kassa stond nog een lange rij voor bezoekers die ook nog naar de voorstelling wilden. Iedereen wordt vlot geholpen en we kunnen al snel plaats nemen in de zaal van het theater. We zitten op comfortabele stoelen en we zitten dichtbij het podium. Jong en oud is op deze zondag naar Veendam gekomen voor een eeuwenoud herkenbaar verhaal.

De Klokkenluider van de Notre Dame

We wanen ons gelijk in de middeleeuwen. We zijn in Parijs waar dans en muziek de boventoon heeft bij een groepje zigeuners de mooie Esmeralda steelt ieders mannenhart. Quasimodo woont in de klokkentoren van de Notre Dame, Quasimodo is als kind geadopteerd door Aartsdiaken Frollo, hij is altijd gekleineerd en gepest en komt daardoor eigenlijk nooit uit de klokkentoren.

Quasimodo wordt tijdens het jaarlijkse Zottenfestival gekroond als lelijkste persoon. Hij voelt zich ook erg aangetrokken door de beeldschone Esmeralda. Niet alleen Quasimodo maar ook de Kapitein van de Wacht Phoebus en Frollo zijn opslag verliefd op Esmeralda.

Dans en Zang

De indrukwekkende dans en zang zorgt ervoor dat we geboeit het verhaal kunnen volgen. Esmeralda wordt gevangen genomen in de kerker van de Notre Dame. Quasimodo red Esmeralda. Als Esmeralda hem wil bedanken in de Klokkentoren verschijnt daar ook Frollo. Er onstaat een gevecht en uiteindelijk vallen Frollo en Phoebus in het gevecht van de toren.

Esmeralda is vrij en de groep zigeuners besluiten weg te gaan uit Parijs. Quasimodo mag ook mee, hij hoort er ook bij! Maar Quasimodo besluit dat hij bij de Notre Dame hoort, en gaat doen wat hij het allerliefste doet. Iedere dag de klokken laten luiden door Parijs.

Recensie Klokkenluider van de NotredameTijdens de gehele musical is de complete cast steeds op het toneel te zien de snelle verkleedpartijen die zich afspelen achter de schermen heeft niemand door. Iedereen speelt meerdere rollen maar dat loopt naadloos in elkaar over. Van verwaand typetjes tot oudewetse tegendraadse types. Er word prachtig gedanst door getalenteerde studenten van het Lucia Marthas Institute for Performing Arts.

Educatief

De hele voorstelling is een ware aanrader voor jong en oud. De voorstelling is ook zeer educatief. Niet alleen Quasimodo wordt gepest maar ook Esmeralda over haar afkomst en ook Frollo is in zijn jeugd altijd erg gepest en daardoor gehard al volwassen man.

Het decor is simpel gehouden. Wat planken, verhogingen en verijdbare stukken alles laat aan de verbeelding over. Zelfs als Quasimodo de klokkenluid heb je het idee dat hij dit echt doet. De bewegingen ook tijdens de dansen zijn erg krachtig.

Al met al brengt OpusOne een krachtige musical naar de Nederlandse theaters.

Opus OneOpusOne

Ieder theaterseizoen brengt OpusOne diverse producties naar de theaters in Nederland in verschillende genres.