Recensie In de ban van Broadway

Recensie In de ban van Broadway

Zaterdagavond stond in het teken van de première van de zomermusical In de Ban van Broadway met Tjitske Reidinga en Loes Luca in de hoofdrol in Het DeLaMar in Amsterdam

Het DeLaMar

In hartje Amsterdam ligt deze avond de rode loper klaar voor het prachtige theater DeLaMar. Na een hartelijk ontvangst komen we in de grote foyer waar we eerst een lekker drankje nuttigen. DeLaMar is klaar voor een avondje Broadway. De bel gaat, iedereen gaat richting zijn/haar stoel, de zaal zit vol en iedereen is Het DeLaMarbenieuwd naar de nieuwe zomermusical van het theater. Het is inmiddels de 5e zomermusical die DeLaMar Producties produceert met Pieter Kramer als regisseur en waarin Loes Luca en Tjitske Reidinga de hoofdrollen spelen.

Recensie In de ban van Broadway

Het verhaal begint bij het einde. De uitreiking van awards waarin Grace haar prijs in ontvangst neemt. De lesbische recensente neemt ons daarna gelijk mee 2 jaar terug in de tijd, waarin ze vertelt hoe Grace in de wereld van de showbizz is beland.

Grace, gespeeld door Tjitkse Reidinga, wil graag dichterbij haar idool Margo Miller komen. Margo Miller speelt de Broadwayster met allure. Grace speelt een geniepig spelletje dat niemand door lijkt te hebben… of toch wel?

Naast de dames Tjitske Reidinga en Loes Luca spelen;

• Peter Blok
  • Bianca Krijgsman
  • Lene Breederveld
  • Martijn Nieuwerf
  • Marisa van Eyel
  • Hans Leendertsen

diverse dubbelrollen.

Gelijk in de eerste akte komen er al lachsalvo’s bij het publiek vandaan, waarna de premièrespanning ook bij de cast leek weg te gaan. Door de vele verschillende decors wanen we ons in de jaren 50. De dubbelrollen die iedereen speelt zijn hilarisch. Vooral het feestje van jarige Sam waar nogal al wat (dezelfde) gasten langskomen werkt erg op de lachspieren. (Hoe krijgen ze de verkleedpartijen voor elkaar). Ook al hangt de slinger uiteindelijk niet goed, iedereen snapt de grap.

Ook weet niet iedereen hoe een neptrap naar beneden loopt, en als blijkt dat er ook geen budget meer is voor de trap naar boven inclusief de droge humor van Hazel en Recensie in de Ban van BroadwayBernie en de auto’s die over het toneel ‘rijden’ en de bedscene van Margo en Sam blijven we iedere akte verrast van het spel, humor en vooral het samenspel. We gaan de pauze in na het bekende lied van Broadway dat in ieders hoofd blijft hangen.

Soms oogt de voorstelling rommelig maar dat hoort er eigenlijk ook gewoon bij. Verwacht geen tiptop voorstelling tot in de puntjes verzorgt zoals een musical, maar dat is ook helemaal niet nodig.

Ze noemen het een musical maar tegelijkertijd is het ook komedie en een toneelstuk met af en toe een lied. Niet spatzuiver maar dat is ook helemaal niet van toepassing, niemand die dat verwacht. Met souplesse worden de scenes gespeeld. Aan de jarenlange ervaring en het korte tijdsbestek aan repetities blijkt maar weer eens dat alle acteurs al lang in het vak zitten.

Na ruim 2,5 uur zijn we weer bij het begin van de voorstelling en eindigt de voorstelling uiteindelijk met een scène in het park waar de twee dames elkaar weer tegenkomen. Margo als oud dametje en Grace als de verwaande Broadwayster die ogenschijnlijk nu hetzelfde mee gaat maken. Daarmee is de cirkel weer rond.

Een daverend applaus volgt inclusief een verdiende staande ovatie. Wij hebben van de voorstelling genoten!

In de ban van Broadway is de toneelkomediemusical van het jaar!

De voorstelling is exclusief te zien in Het DeLaMar theater in Amsterdam.