Recensie Into The Woods – Musical

Recensie Into The Woods - Musical

Into the Woods, een vertelling over het leven die je MOET zien!

Vandaag zijn we bij de voorpremière van Into The Woods in het Oude Luxor theater in Rotterdam. Na een aantal try-outs is vanavond de voorpremière waar wij bij zijn. De sprookjesmusical-voor-volwassenen wordt muzikaal begeleid door 15-koppig orkest onder leiding van Jeroen Sleyfer.

Oude Luxor Theater

We reizen af naar de provincie Zuid-Holland en komen in hartje Rotterdam terecht bij de Oude Luxor aan de Kruiskade. Parkeren ging erg makkelijk in een parkeergarage dichtbij het theater. We worden bij binnenkomst hartelijk welkom geheten en regelen gelijk de uitrij kaart voor de parkeer garage.

Theater Café

We zijn ruim op tijd en hebben de dag ervoor een tafel gereserveerd via de website. Reserveren ging erg makkelijk maar dit was ook wel een tikkie onduidelijk. Je besteld namelijk via de website alleen je hoofdgerecht, rekent af en tijdens het eten kun je gewoon opnieuw bestellen en dan wordt na afloop de gehele bestelling weer verrekend de gedane betaling.

Het theatercafé is erg gezellig en ruim opgezet. De bediening is perfect en ook de gerechten zijn heerlijk. Door de gezelligheid gaat de tijd snel en is tijd om richting de zaal te gaan.

Bekijk onze Vlog!

Recensie Into The Woods – Musical

Er is veel publiek aanwezig in de foyer wacht men rustig tot de deuren opengaan met een kopje koffie of thee. Als de zaaldeuren open gaan lopen we de trap op waarna we overzicht hebben op de hele zaal. Het is een mooie zaal maar je ziet wel dat we in de ‘oude’ Luxor zijn. Het is iet wat gedateerd maar daarom juist wel erg sfeervol. We gaan richting onze zitplaatsen en wat erg leuk is in deze zaal hebben ze ‘love seats’ 2 stoelen als 1 bank.

We zien op het podium de stoelen staan voor het orkest en vooraan zien we ook wat rekwisieten staan die spreken tot de verbeelding. We vragen ons allemaal wel af hoe dit zal verlopen want het orkest neemt bijna 80% van het podium in. De deuren van de zaal gaan dicht, het orkest neemt zijn plaats in en de voorstelling kan beginnen.

De musical die ook als Disneyfilm uitkwam, is wel een behoorlijk complexe musical. Het bakkers stel vormt de leidraad van het verhaal. En dan zijn de sprookjes Assepoester, Sjaak en de Bonenstaak, Roodkapje en Rapunzel op een hilarische wijze in elkaar verweven. De scenes volgen elkaar echt in rap tempo op, orkest en cast zijn in een zeer korte periode erg goed op elkaar in gespeeld.

Op het moment dat het pauze is, is eigenlijk het verhaal ook op een einde gekomen met een happy end, maar niets is minder waar. De voorstelling duurt ruim 2,5 uur en gaat dus in al zijn complexheid nog verder. Toch is hele musical goed te volgen. We snappen allemaal waar het overgaat en zit er ook duidelijk een verhaal en een boodschap in deze musical.

Alles op 1 podium

Het is prachtig om te zien hoe vele hilarische scenes, de muziek, de zang en orkest met elkaar speelt. Er gebeurt nogal al wat op het podium. Het bos wordt met touwen gesymboliseerd. Tussen het orkest door zijn ‘paden’ gecreëerd waar volop gebruik van wordt gemaakt. De neppe koe die dood wordt weggedragen en daarna toch weer tot leven komt.

De betoverende boon die uitgroeit midden tussen het orkest. Kortom, het publiek wordt kostelijk vermaakt. Je hebt spanning en sensatie maar ook hysterie en humor in combinatie met een bundel drama waarin de cast volledig los gaat. Dat een orkest bij de voorstelling hoort op het podium lijkt in het begin een beetje krapjes maar je ziet hoe makkelijk en vooral leuk dat is!

Enige minpuntjes was wellicht het geluid van de cast. Het was niet altijd duidelijk hoorbaar wat er werd gezegd. Hier en daar ging het niet helemaal goed maar dat past dan ook weer perfect in de chaotische musical.

Wij zijn verbluft over de cast. Guido Spek die zijn mannetje staat bij de ervarene in het vak. Paul Groot die meerdere rollen op zich neemt en met zijn mimiek de lachers op zijn hand heeft. Elise Schaap met haar moves en zangkunsten als sexy Roodkapje. Lone van Roosendaal en Wart Kamps als getrouwd stel zorgen voor hun verhaal in het sprookje. De Heks de Stiefmoeder en Stiefdochters en natuurlijk Assepoester, Sjaak’s moeder en de Verteller allen zijn subliem en zeer energiek aanwezig op het podium.

In de musical Into The Woods zie je hoe cast EN orkest subliem tezamen op 1 podium sprookjes EN een boodschap vertellen!

Into The Woods

Into The Woods is na de première te zien in de Nederlandse theaters en is een echte aanrader! De top cast, met Paul Groot, Elise Schaap, René van Kooten, Brigitte Heitzer, Esther Maas, Wart Kamps, Lone van Roosendaal, Jeremy Baker, Guido Spek, Esther Floor, Mirjam De Rooij en Roosmarijn van Bohemen spelen deze sprookjesmusical-voor-volwassenen samen met een groots 15-koppig orkest onder leiding van Jeroen Sleyfer.

Lees meer over de voorstelling en bestel snel uw kaartjes