Recensie – NNMT Niets is wat het lijkt

Recensie NNMT - Niets is wat het lijkt

Niet is wat het lijkt, een droom die uitkomt met passie gemaakt en perfect uitgevoerd door NNMT

We zijn vanavond in een klein maar zeer sfeervol en gezellig theater in Roden. In Theater De Winsinghhof is vanavond DE première van het Noord Nederlands Muziektheater (NNMT) en het is hun allereerste voorstelling waar maandenlang voor werd gerepeteerd. We nemen een groep vrienden, een lang gekoesterde wens, een dosis muziek, belevenissen, overpeinzingen, verhalen en inspiratie… dan krijg je “Niets is wat het lijkt”.

Recensie Niets is wat het lijkt

De theatergroep bestaat uit een aantal bekende gezichten. Het publiek uit deze regio (Noorden van het land) kent de groep van de band Cheerz waarmee ze veel optredens verzorgen bij feesten en partijen. Voor deze voorstelling in het theater is de bezetting iets veranderd. Vol gezonde spanning zit het publiek te wachten en daar hebben ze heel tactvol wat op bedacht. Geen paniek, blijf rustig, de vrienden hebben nog een rare tukker in hun vriendengroep die wel even werd gestrikt voor een leuke klus op het podium. Hij heet Rob maar wij mogen Robbie zeggen. Hij ontpopt zich als de vriend van het publiek. Hebben we vragen dan kunnen we bij hem terecht en hij zorgt er ook voor dat na iedere monoloog zijn versie van het verhaal verteld wordt. Want tja, als vriend van de groep is hij er uiteraard bij ieder avontuur persoonlijk bij. Een ander perspectief, een hele andere beleving en buitengewoon hilarisch.

Niets is wat het lijkt

De band is gek op de Eagles en dat horen we af en toe terug in de liedjes die ze ten gehore brengen. Veelal spelen ze eigen geschreven liedjes. Bij ieder verhaal is een gloednieuw lied bedacht door Eddy Tinge. Zoals het ‘Niets is wat het lijkt’ verhaal over ‘Stig’s Mountain Peak’, een mysterieuze berg in Noorwegen. Het hele publiek hangt hierbij aan zijn lippen en het verhaal eindigt met een prachtig lied.
Ook als entertainer Axel de Meijer op het toneel zijn persoonlijke verhaal vertelt over zijn ervaringen met Srebrenica. Robbie maakt het door zijn versie trouwens nog indrukwekkender! En wederom volgt er een prachtig lied, geschreven door Eddy Tinge. Axel zingt ‘Social Gravity’. Ook deze performance laat een behoorlijke indruk achter op het publiek!

Vrienden

De hele voorstelling zijn de vrienden Axel, Eddy en Robbie er voor de verhalen, Harry, Michel en Jeroen voor de muzikale omlijsting en Minka Zaal voor het vrouwelijke evenwicht op het podium. Inclusief de beelden die als diavertoning voorbij komen is het publiek er eigenlijk 90 minuten stil van. Na iedere scène klinkt een verdiend applaus en uiteraard is er een staande ovatie na afloop van de voorstelling.

Het publiek is van mening dat de voorstelling nog wel even door mag gaan en ik hoor in de foyer meerdere malen de vraag of er een cd met de liedjes verkrijgbaar is. Kortom, het bleef nog lang onrustig in Roden aan de bar en op het sfeervolle terras van het theater. De eerste avond van het Noord Nederlands Muziek Theater was een groot succes. Ook de tweede avond speelde NNMT wederom voor een uitverkochte zaal in Theater De Winsinghhof. De voorstelling is dermate imponerend en spraakmakend, dat dit wel een vervolg MOET krijgen.

NNMT in het theater

Het NNMT bracht deze voorstelling voor het eerst op de planken in Theater de Winsinghhof. Hiermee kwam voor de vrienden een lang gekoesterde droom uit. Zonder meer een indrukwekkende en bijzondere voorstelling. De heren zijn ook te boeken voor theaters in heel Nederland! #aanrader.