Recensie – South African Road Trip – Celebrating Life

Recensie - South African Road Trip - Celebrating Life

Een swingend rondje langs de Afrikaanse cultuur

Wij zijn vanavond in de Oosterpoort in Groningen voor de voorstelling South African Road Trip.

Oosterpoort Groningen

Om in het centrum te komen van Groningen is het net als ieder andere grote stad een wirwar van stoplichten en wegen maar het gemak van naar de Oosterpoort gaan is toch wel de grote parkeergarage naast de Oosterpoort. Via een binnendoor gang kom je zo in de foyer van het theater. #lekkermakkelijk

De Oosterpoort is hét podium voor muziek en theater er zijn meerdere zalen en de sfeer is bij binnenkomst erg goed. ER zijn meerdere voorstelling deze avond, het is er gezellig druk en je kunt er makkelijk genieten van een kop koffie of thee of versnapering. Bij meerdere bars waar vriendelijk personeel behulpzaam is kun je snel en eenvoudig bestellen. We hebben nog wel even de tijd terwijl er ook grote deuren opengaan voor een andere voorstelling.

Als het tijd is om naar de zaal te gaan lopen we langs een lange gang naar de achterste zaal. We komen hier ook weer in een grote foyer terecht, de deuren van de zaal zijn open. Dit is geen theaterzaal met rode stoelen zoals iedereen gewend is. Dit zijn soort van schoolbanken waar je met 10 man makkelijk op kunt zitten. Op iedere plaats is het podium goed te zien. De opstelling geeft een vrij gevoel, je mag je drinken mee nemen in de zaal wat geen overbodige luxe was want er was geen pauze en het was warm in de zaal. Iedereen zocht een plaatsje en voor een donderdag avond was de zaal erg goed gevuld.

De show kan beginnen!

Recensie South African Road Trip – Celebrating Life

South African Road Trip – celebrating life voert je in anderhalf uur durende show langs de Westkaap van Zuid-Afrika. Het Khayelitsha United Mambazo Choir en 2 Xhosa-zangeressen Lungiswa Plaatjies en Nomapostile Nyiki hangen aan onze lippen en de Afrikaanse rapper Jitsvinger zorgt voor de nodige humor wat de voorstelling tot een prachtig verhaal maakt. Hij spreekt ons toe veelal in het Afrikaans, hij stelt de leden van het koor aan ons voor en neemt en reizen met hem mee voor een trip door de Westkaap.

Diverse liederen groot en klein paseren de revue, we kunnen bijna niet blijven zitten op de banken. De cast brengt hun cultuur tot leven met heel veel passie! Dionys Breukers is als enige Nederlander op het toneel en speelt voornamelijk op  de keyboard ( hij wordt trouwens geheel geaccepteerd :)) de overige instrumenten zoals de berimbau en djembé worden voornamelijk bespeeld door de beide zangeressen. Jitsvinger onze gids van de avond speelt op de gitaar.

Al kan het koor wat voortreffelijk zingt dan wellicht niet zo heel goed dansen, ze doen hun best, hebben er lol in en daarmee zijn wij de hele avond echt kostelijk vermaakt!

Door de live videobeelden leren we een stukje cultuur kennen we zien de regio krijgen we wat van de talen mee, dat we er niet veel van kunnen verstaan is helemaal niet van toepassing tijdens de show, maar we zien ook de hartelijke families van de castleden en bewoners.

Na afloop tijdens het slotapplaus dagen de castleden ons allemaal uit en springt er zelf een enthousiaste dame het toneel op om mee te dansen. De muziek gaat nog wel even door, en ook na afloop zien de castleden hun eigen werk op cd’s verkopen aan ons. Er worden wat foto’s gemaakt, er wordt nog wat gedronken en iedereen gaat al swingend naar huis.

Lees meer over de voorstelling South African Road Trip – Celebrating Life