Recensie Scapino Ballet & NITS – TING!

Recensie Scapino Ballet & NITS - TING!

Laten we proosten op TING!

Op vrijdag 14 september 2018 beleefde de in 2016 bejubelde hitproductie TING! zijn theaterpremière in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Het Scapino Ballet komt na 45 jaar terug in Carré met een weergaloze productie, bestaande uit (moderne) dans, muziek van de band NITS en circuselementen door de afgestudeerde circusartiesten van Codarts Rotterdam. Vanavond staat het 25-jarig jubileum van danseres Bonnie Doets centraal, die voor het eerst het toneel in Carré betreed. “Een meisjesdroom die uitkomt”, aldus Doets.

Bij binnenkomst in de zaal wordt meteen duidelijk dat de stoelen op de vloer, de stalles, zijn weggehaald voor de circusopstelling van de voorstelling. We nemen plaats op onze stoelen op de eerste rij van de ring en hebben vrij zicht op het podium, nu nog omhuld met een wit doek.

Bij aanvang worden we onmiddellijk meegenomen in een excentrieke wereld. Een wereld bestaande uit clowneske figuren en circusartiesten met een buitengewoon karakter. Hierbij kom je soms ogen te kort. Je zou de voorstelling eigenlijk voor een tweede keer moeten zien om alles mee te krijgen. De openingsscène maakt dankzij de muziek en het visuele aspect al veel indruk. Door middel van schaduwspel worden de karakters gepresenteerd, miniem en reusachtig. Pas als het schaduwdoek valt, valt alles wat je daarvoor zag op zijn plek. Een podium bezaaid met omgevallen stoelen, bolhoedjes, dansers en zwarte confetti schetsen het beeld voor een absurdistische moderne dans en circusvoorstelling.

De oudgedienden van het Scapino Ballet spelen een belangrijke terugkerende rol in TING! Naast de stralende Bonnie Doets, heeft Mischa van Leeuwen de rol van de humoristische, soms verontrustende clown, toebedeeld gekregen en staat Bryndis Brynjolfsdottir voor pure onheil, met het mes in de hand. Alle drie opvallende karakters, die uitblinken in technische dans en stage-presence.

De voorstelling wordt ondersteund door de muziek van de band NITS. Voor de millenials onder ons, een band van ‘vroeger’. Maar dat neemt niets weg van de sfeer die ze weten te creëren. De muziek wisselt af van duister naar opzwepend en zorgt voor ontroering tijdens het duet van Bonnie en Mischa. Eén van de grootste 80’s hits “In The Dutch Mountains”, fungeert als finalenummer en laat het publiek verwonderd achter, terwijl de clown ongestoord van zijn avondmaal geniet.

We proosten op het mooie, trieste en absurde leven. TING!

TING! is nog te zien tot en met 7 oktober 2018 in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam en het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam.