Interview Duda Paiva

Interview Duda Paiva

De in Brazilië geboren choreograaf en danser Duda Paiva verovert de wereld met zijn poppen- en dansvoorstellingen. 

Interview Duda Paiva

Wij spreken af met professioneel choreograaf en poppenspeler Duda Paiva, van oorsprong Braziliaans en momenteel werkzaam onder zijn eigen gezelschap ‘Duda Paiva Company’, waarmee hij visuele voorstellingen met poppen en dans maakt. Hij onderbreekt zijn repetities met de tweede cast van ‘Vergeten Dieren en Verloren Zaken’ om ons te woord te staan.

Kun je iets over jezelf vertellen?

Ik ben geboren in Brazilië en in mijn tienerjaren vertrokken naar Europa waar ik aan de slag ben gegaan als freelance moderne danser. Ik heb klassieke en moderne dans gestudeerd en Butoh* danslessen gevolgd. Ik ben gaan werken met professionele dansers, waaronder Itziki Galili, Hans Tuerlings en Piet Rogie. Samen met Ulrike Quade ben ik een eigenaar geweest van het gezelschap Quade & Paiva.

Wanneer besloot je zelf een gezelschap op te richten die zich zou richten op poppenspel en dans?

Dertien jaar geleden ben ik de Duda Paiva Company begonnen, waarin ik mijn professionele danscarrière heb gecombineerd met poppenspel. Het poppenspel heb ik geleerd van de Israëlische Gertude Theater Company. Ik ontdekte dat ik door mijn hand in een pop te steken nieuw leven kon geven aan een ander lichaam. Hiermee ontdekte ik mijn liefde en talent voor poppenspel. Mijn emoties kan ik projecteren op de pop waardoor de pop, gemaakt van schuimrubber, organisch en toegankelijk wordt voor jong en oud. Het intieme poppenspel raakt een gevoelige snaar bij het publiek en is als het ware een brug tussen twee werelden. De wereld die kinderen kennen van schermen, cartoons en animaties komt ineens tot leven in de grote schuimrubberen wezens op het podium.

In 2004 heb ik mijn eerste voorstelling opgevoerd. ‘Angel’. Het was meteen een doorslaand succes en heeft wereldwijd op diverse festivals gestaan.

“Two different bodies controlled by one person” – Duda Paiva

De techniek waarbij ik de kwaliteiten van een danser, zanger en/of acteur combineer met poppenspel noem ik ‘Object Score’. De performer draagt bij aan de pop en vice versa. In plaats van alleen gezien te worden, zoals bij een dansers, zanger of acteur het geval is, laat Duda ruimte over om van perspectief te veranderen. Een choreografie voor danser en pop, waarbij de twee lichamen even levend lijken. Twee lichamen en één geest.

Je bent begonnen met voorstellingen voor enkel volwassenen. Wanneer besloot je ook voorstelling voor kinderen te maken?

Ongeveer vijf jaar geleden ben ik een samenwerking aangegaan met Maas Theater en Dans in Rotterdam. Daar hebben we de coproductie “De Grieken” gemaakt. In het begin was ik een beetje bang voor kinderen, maar toen ik er achter kwam dat ik via poppenspel de wereld van kinderen kan binnentreden ben ik me meer in theater voor kinderen gaan verdiepen. Het heeft me dichterbij kinderen en diens verbeeldingskracht gebracht.

Kun je iets meer vertellen over de nieuwe voorstelling ‘Vergeten Dieren en Verloren Zaken’?

De voorstelling ‘Vergeten Dieren en Verloren Zaken’ is onze vierde jeugdtheatervoorstelling. Het idee voor de voorstelling kwam van één van onze vaste spelers Tim Velraeds, een moderne poppenspeler met een sterke fascinatie voor vergeten diersoorten. Zijn onderzoek naar de vergeten dieren heeft ons geïnspireerd om deze voorstelling te maken om de dingen die niet meer bestaan nieuw leven in te blazen. Door middel van 3-dimensioniaal organisch poppenspel houden we de herinnering in leven.

Ons beleid binnen de Duda Paiva Company is om met verschillende spelers te werken. Zo zijn er bij ‘Vergeten Dieren en Verloren Zaken’, in het kader van talent ontwikkeling, vier spelers betrokken. We bieden graag ruimte flexibileit en mogelijkheden aan onze spelers. De voorstelling wordt afwisselend gespeeld door twee van de vier spelers.

In de voorstelling zien we op lichtvoetige wijze de connectie tussen mens en natuur. Wat is onze rol in deze wereld en wat zijn de keuzes die we daarin maken?

Blijf je je in Nederland vestigen met de Duda Paiva Company?

Ja. We willen ons focussen op meer zichtbaarheid in Nederland. We willen ons gezelschap en ons werk meer onder de aandacht brengen bij het Nederlandse theaterpubliek.  We krijgen steeds meer bekendheid in Nederland. We spelen steeds meer in Nederland en maken regelmatig coproducties met andere makers. We werken bijvoorbeeld regelmatig samen met het Nederlands Blazers Ensemble. Dat is super leuk, want dat brengt ons werk onder de aandacht bij een heel nieuw publiek. En we spelen ook steeds vaker buiten de theaters, op festivals. Daarmee krijgen we ook steeds meer bekendheid.

Tot slot, wat is je ambitie? Of wat zou je nog graag willen bereiken?

Ik hoop een nieuwe periode in te gaan waarin we meerdere uitgebreide samenwerkingen aangaan met verschillende takken in het theater. Maar, samenwerken met andere disciplines (en dus andere gezelschappen) is niet alleen voor de zichtbaarheid bij nieuw publiek. Het is ook interessant vanwege de Object Score. Er zijn ook allerlei workshopsessies waarin de Object Score verder wordt onderzocht: de techniek komt voort uit een combinatie van dans en poppenspel. Maar wat gebeurt er als je dat combineert met muziek, zang, andere dansvormen (breakdance bijv.) of circus? Het maakt ook dat wij met de Duda Paiva Company de techniek verder kunnen ontdekken, ontwikkelen en doorgeven.

* een Japanse danstechniek die een breed scala aan  activiteiten, technieken en motivaties voor dans, uitvoering of beweging omvat

De theatervoorstelling ‘Vergeten Dieren en Verloren Zakem’ van de Duda Paiva Company is nog tot en met 26 april 2020 te zien in de Nederlandse theaters. 

Foto: BINIE – Visual Communication

Leuk om te lezen