Kaartverkoop gestart kunstenfestival Musica Sacra

Kaartverkoop gestart kunstenfestival Musica Sacra

Woensdag 22 t/m zondag 26 september 2021

De 39ste editie van Musica Sacra vindt plaats van woensdag 22 tot en met zondag 26 september 2021. Het thema van dit jaar, Moeder Aarde, verbindt de vele programma’s van het festival, bestaande uit muziek, dans, theater, film, spoken word en exposities. Het festival is een coproductie met Theater aan het Vrijthof en is een van de kroonjuwelen van de programmering van deze Huiskamer van Maastricht. Op woensdag 21 juli (10.00 uur) start de kaartverkoop van Musica Sacra.

Musica Sacra Maastricht

Musica Sacra Maastricht begon in 1983 als Europees Festival van Religieuze Muziek, verspreid over vier weekeinden. Het ontwikkelde zich tot een compact en breed geprogrammeerd kunstenfestival voor sacrale muziek gecombineerd met andere vormen van kunst waarin het jaarlijks wisselende thema een sleutelrol vervult. Om de onlosmakelijke band met de stad te benadrukken, programmeert Musica Sacra zijn activiteiten in de vele prachtige historische gebouwen van de binnenstad van Maastricht. Vanaf dit jaar vindt er een uitbreiding plaats naar Sittard – Geleen. 

Prelude

Met het oog op een bredere verspreiding en beleving van het festival in Limburg hebben Schouwburg De Domijnen en Kunstenfestival Musica Sacra de handen ineengeslagen. De vrucht van deze culturele samenwerking in Zuid-Limburg mag er zijn! Met gepaste trots presenteert Sittard-Geleen een prelude op het festival in Maastricht. 

Het programma start op woensdag 22 september in Sittard met onder andere muziek, dans en film. Een eerste stap die hopelijk als een amuse doet verlangen naar meer. 

Festivalthema Moeder Aarde

Is het niet aanmatigend om te beweren dat wij mensen de oorzaak zijn van veranderingen in milieu en klimaat? En is het niet ook te arrogant om ervan uit te gaan dat wij de dramatische gevolgen daarvan wel even ongedaan zullen maken? Denk aan de vermanende vraag van God aan Job: ‘Heb jij ooit de morgen ontboden, de dageraad zijn plaats gewezen?’ En besef wel: Moeder Aarde kan ons heel goed missen en zal in superieure onverschilligheid haar rondjes heus wel blijven draaien. En het heeft er alle schijn van dat zij even onverschillig haar bewoners kan treffen met droogte, water, vuur, of een pandemie, als antwoord op wat haar wordt aangedaan. Wij lijken onze hand te overspelen door als haar vermeende eigenaren bodem en lucht, flora en fauna naar believen te belasten, te benutten en uit te putten. Het besef groeit dat dit wel eens een dure vergissing zou kunnen zijn en dat we onze relatie met de aarde grondig moeten herzien. Dit inzicht is niet nieuw. Kerkvader Augustinus vroeg eeuwen geleden al: ‘Waarheen zult gij gaan buiten de wereld?’ In zijn Zonnelied pleitte de heilige Franciscus voor een zorgvuldige omgang met de aarde. De paus – die niet toevallig zijn naam draagt – kwam zes jaar geleden met een doorwrochte encycliek, daarmee volledig in lijn. De Club van Rome trok met het rapport over Grenzen aan de groei bijna vijftig jaar geleden al geruchtmakend aan de bel. Er is vrijwel
geen weldenkend mens meer die zich niet met dit thema bezighoudt. Een ecologie van natuur en rechtvaardige menselijke verhoudingen is ook vervat in het Afrikaanse begrip Ubuntu, waarin zorg voor de natuur samenvalt met zorg voor de medemens. De Amerikanen met precolumbiaanse wortels spreken liefkozend over Moeder Aarde als La Pachamama, vergezeld van de oproep: ‘zorg goed voor haar, want ze zorgt voor ons.’

Wij zullen iets van onze gekoesterde vrijheid moeten inleveren om de toekomst van de even sterke als broze, krachtige en breekbare Moeder Aarde en die van haar huidige en toekomstige bewoners niet verder te beschadigen. Zij kan zonder ons; zonder haar zijn we nergens. Op de ontelbare vragen die de ingewikkelde verhouding met Moeder Aarde oproept, heeft Musica Sacra geen pasklare antwoorden. Maar het veelzijdig aanbod kan wel een handje helpen. Omdat het verrassende vragen stelt die te denken geven, omdat het schoonheid aanreikt die niets vraagt en alles belooft, omdat het vermanend of niet, bespiegelend, verhelderend inspireert, en waar mogelijk een glimp toont van licht en glans van over de schutting van alledag.

Muziek van alle tijden en windstreken, in diverse bezettingen

Muziek vormt van oudsher de basis van Musica Sacra. Tijdens dit festival komen diverse periodes aan bod, uitgevoerd in diverse bezettingen, van klein tot groot: van gregoriaans (Sorelle), vocale en instrumentale muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance (Pluto-ensemble, Seconda Prat!ca en Cantus Modalis, Capella de la Torre), Barok (Ad Mosam Barock), Romantiek (Dudok Quartet Amsterdam) tot muziek uit de 20e en 21 eeuw (Wiek Hijmans – elektrische gitaar, Frank Steijns & Boudewijn Zwart, Juliet Fraser & Mark Knoop, Gurdjieff Ensemble, Black Pencil, Studium Chorale, Fie Schouten & Friends, Dudok Quartet Amsterdam, Tim Kliphuis Sextet & Friends, Nynke Laverman, Severin von Eckardstein & Liebrecht Vanbeckevoort, Marcel Verheggen, philharmonie zuidnederland, Tobias Borsboom) en wereldmuziek (Salawat Dulang Arjuna Minang, Gurdjieff Ensemble, Tim Kliphuis Sextet & Friends).

Leuk om te lezen