Recensie – Edith Piaf

Vrijdagavond de 13e. Het is een druilige avond in Amsterdam, maar niet in de Marnixstraat, want daar is deze avond in DeLaMar theater de première van Edith Piaf de Musical.

DeLaMar Amsterdam

Theater DeLaMar is een prachtig theater in hartje Amsterdam. Parkeren kan in de nabij gelegen parkeergarages waarna je in de foyer of café heerlijk kunt vertoeven. Het theater is prachtig aangekleed en we worden zeer hartelijk ontvangen door de medewerkers van het theater. Onze jassen eenmaal in garderobe, nemen we een heerlijk drankje en aperitief in de foyer. De bel gaat, de deuren van de zaal gaan open en iedereen zoekt zijn/haar plekje in de zaal.

De spanning stijgt, we kijken allemaal erg uit naar deze voorstelling van en over Edith Piaf.

Recensie – Edith Piaf

De  musical start dramatisch, Edith Piaf is namelijk overleden maar helaas niet in haar geliefde Parijs. De prachtige hoofdrol van Edith Piaf werd gespeeld door Suzan Seegers die ons meenam door Piafs gehele leven vol ups-and-downs.

Terwijl Edith alsnog de reis naar Parijs maakt, ontmoet ze vier personages uit de Tarot. De kaarten draagt Edith haar hele leven met zich mee. De vier karakters de Engel, de Dwaas, de Duivel en de Dood in het stuk werden gespeeld door Thomas Cammaert, Cystine Carreon, Job Bovelander en Hein Gerrits. Zoals naar verwachting zijn de personages allen fantastisch op elkaar ingespeeld.

De ontmoetingen zijn stuk voor stuk prachtig neergezet, de Tarot kaarten neemt ons mee tijdens de gehele voorstelling. We zagen de zware emoties waar Edith Piaf onder heeft geleden, tijdens de voorstelling waren er ook grappen waar je eigenlijk wel om wilde lachen, maar het ook haast niet durfde vanwege het droevige verhaal.

Het decor is wat sober en statisch maar dat past geheel in de voorstelling. Susan Seegers die in de huid kruipt van ‘Grande dame’ Edith Piaf pakt die rol met verve op. Haar stem, haar zang en hoe ze over het toneel Edith PIaf vertolkt zorgt bij menig in zaal voor een brok in de keel. Susan is de gehele voorstelling op het toneel en vertolkt de prachtige nummers van Piaf met diepe emotie.

De voorstelling van ruim 2 uur eindigt verdient in een oorverdovend applaus met staande ovatie voor de gehele cast en crew.

Eenmaal terug in de foyer werd er nog lang over nagepraat onder het genot van een hapje en drankje.

Waarom je de musical Edith Piaf echt moet zien?