Recensie – Harrie & Eva

Recensie Harrie & Eva

TA-OE-WAKI-LAKI-LAKI-POE-LA-OE-LALA!

Het is altijd leuk om spontaan naar een voorstelling te gaan, vooral als we zin hebben in een avondje lachen! Daarom zijn wij zijn vanavond in Theater de Nieuwe Kolk. Het is een dikke week na de première en wij zijn erg benieuwd wat dit zoals ze zeggen hilarisch spektakel Harrie & Eva ons gaat brengen.

Het is de derde komedie / klucht van het Pretpakhuis. Maar het is ook de 10e voorstelling waarin Jon van Eerd in de huid kruipt van zijn alter ego Harrie Vermeulen. Het is een druilerige dag, waarschijnlijk is dat ook de reden dat de zaal (helaas) voor de helft gevuld was, maar de helft die er was had er heel veel zin in!

Recensie Harrie & Eva

Zodra het doek opengaat wanen wij ons in het paradijs. We zien prachtige palmbomen een mega rots die ook fungeert als kantoor/ kleedkamer en op de achtergrond deinst het zeewater. De voorstelling begint rommelig althans zo komt dat op ons over, niets is minder waar! De decorlamp die bijna valt hoort gewoon bij het stuk… of toch niet? Danny, de zoon van/ klusjesman / manusje van alles krijgt er al gelijk flink van langs.

In het begin staat Harrie ( je hoort iedereen zeggen.. staat hij daar naakt??) half achter rotsen verscholen. Het gaat er gelijk vel aan toe met Harrie en Eva over een felrode appel die Harrie zo graag wil. Dan ineens duikt zijn zoon op, die net terug is van vissen. Van de appel mag niet worden gegeten zo verteld Eva. In de appel zit alleen maar narigheid!

Het hilarische verhaal gaat over Harrie Vermeulen die een productiebedrijf heeft en een voorstelling aan het voorbereiden is samen met zijn vrouw Fien (Eva). Dan is er nog Annet Kwaerdgras en de ‘domme’ maar toch ook weer heel slimme Pim van der Zelden-Goedt. Harrie wordt gechanteerd en er is een gele koffer (waar er natuurlijk 2 van zijn) met heel veel geld. Vooral voor de pauze worden de personages duidelijk ( de rolverdeling blijft het gehele stuk vooral onduidelijk) en zoals een goede komedie betaamd is het gelijk na de pauze een en al hysterie. Harrie gekleed in een prachtig vooral bladerig kostuum danst in zijn kostuum de sterren van de hemel 🙂 Een aantal figuranten zijn uit de foyer geplukt om op toneel het bijzondere dansje na te doen dit geheel in een nog bijzondere hilarische kostuums.

Daarna is het hele publiek aan de beurt en moeten we meezingen om in totale ontspannen sferen te komen. Dat lukt niet helemaal dat kunnen we wel verklappen. Harrie zelf is ook niet geheel ontspannen als de hele voorstelling in het water dreigt te vallen.

Harrie’s vrouw Fien oftewel Eva is razend en bovenal bijzonder jaloers, ook bij Pim en Annet ontstaat er hevige ruzie. Danny die meerdere rollen speelt rent continu alle kanten op! (een avondje fitness is er niks bij 🙂 ) Grappen en lachsalvo’s vliegen over het toneel en het publiek wordt kostelijk vermaakt. Om de hysterie tot een kookpunt te krijgen speelt Harry dan ook ineens alle rollen van de hele voorstelling in…laten we het netjes houden ‘bijzondere uitbundige’ paradijselijke kostuums.

AAN-ME-HOELA-TROELA-LEKKER-NOOIT! Harrie & Eva een doldwaze komedie!

Lees meer over de voorstelling Harry & Eva