Recensie Overvloed

De première van theatercollege Overvloed vond plaats In Leiden, de stad van mijn held de Plastic Soup Surfer – Merijn Tinga.

Overvloed in Leidse Schouwburg

In de Leidse Schouwburg speelden fysisch oceanograaf Sjoerd Groeskamp en cabaratier Patrick Nederkoorn met hun stuk Overvloed. Van te voren genoot ik van een heerlijke, passend vegan, maaltijd bij Aloha, aan de Beestenmarkt (waar je dus tegenwoordig ook geen-beest kunt eten). In de gezellige foyer van het theater dronk ik een drankje en toen ging de zaal open!

De Leidse Schouwburg is het oudste theater van Nederland! Bij binnenkomst in de zaal rook ik zelfs de antieke geur van een echt oud theater. Al meer dan 300 jaar verwelkomt het theater gasten voor toneel-, dans-, muziek- en cabaretvoorstellingen. Hoewel er jaarlijks meer dan 57.000 gasten naar het theater komen, is de zaal ook nog beschikbaar voor de huur om unieke evenementen te laten plaatsvinden.

Ik was nieuwsgierig naar wat voor publiek er op deze voorstelling af zou komen. Geitenwollen sokken? Activistische jongeren? Ik kon mij er van te voren geen beeld bij vormen, dus nam ik rustig in mij op welke mensen er zoal plaats namen in de authentieke zaal. Het gros van de bezoekers van de voorstelling is zich waarschijnlijk al bewust van de ernst van klimaatverandering. Deze helpen de lichte grapjes over het onderwerp, om buiten het theater verder over klimaatverandering te praten. Op een andere, toegankelijkere manier dan de alarmerende en ernstige wijze. Want dat schrikt mensen soms juist af en maakt dat je het tegenovergestelde bereikt.

Recensie Overvloed

Het publiek bleek vrij gemêleerd. Bovendien mochten ieders gevoelens er zijn. De emoties vlogen direct bij aanvang van de voorstelling namelijke alle kanten op. Van tranen van het lachen tot tranen van het schrikbeeld dat onze kinderen met steeds meer natuurrampen te maken krijgen. De wetenschapper was soms grappiger dan de cabaratier, samen vormden ze een uniek duo.

De setting was tamelijk eenvoudig. Op het podium stond een projectiescherm, laptop en 2 stoelen, maar meer was er ook niet nodig. Af en toe ondersteund door herkenbare geluidsfragmenten. Het publiek reageerde wildenthousiast. De mannen produceerden een spraakwaterval waar de energie van af spatte. Inspirerend betoog om niet weg te kijken van klimaatverandering, maar zelf iets te doen. Iedereen kan iets betekenen, alle druppels samen die hebben echt effect op de gloeiende plaat.

Klimaatverandering ging in de bleder samen met thema’s die voor praktisch iedereen herkenbaar zijn. Politieke partijen, vaderschap, keuze van vervoersmiddel, uiterlijk, geloofsovertuiging – iedereen kan mee op de groene trein.

Klimaatverandering is een alles behalve humoristisch onderwerp. Toch is er ook humor nodig om het onderwerp bij zoveel mogelijk mensen bekend te maken. Er is een onophoudelijke stroom aan alarmerende rapporten over de ernst van klimaatverandering, maar sommige boodschappen bereiken een breder publiek als ze met humor gebracht worden. En laat dat maar aan Sjoerd Groeskamp en Patrick Nederkoorn over!
De wetenschapper leidt onder het feit dat de wetenschap al dertig jaar bericht over het enorme effect dat de CO2-uitstoot veroorzaakt door de mens heeft, maar niemand ernaar lijkt te luisteren. Pas als hij bekend dat hij er depressieve gedachtes door krijgt, weet hij de komiek te overtuigen van de realiteit van klimaatverandering en dat de mens die versneld heeft. En dat diezelfde mens daar iets aan moet en kan doen. We kunnen het niet afschuiven op een ander land of een andere generatie.

Samengevat is dit theatercollege een prachtige dialoog tussen fysisch oceanograaf Sjoerd Groeskamp en cabaratier Patrick Nederkoorn. Een rond verhaal dat van begin tot eind doorspekt van grapjes is. Een ervaring die ik iedereen van harte aanbeveel!

Afsluitend onderdeel van de voorstelling was een vraaggesprek met een prominente gast op het gebied van klimaatverandering. Het gesprek werd tegelijkertijd als podcast opgenomen, dus dit item van de voorstelling is voor iedereen terug te luisteren. Bij iedere voorstelling is er een andere, interessante gast! De geïnterviewde wist de harten van iedereen in de zaal te winnen door zijn persoonlijke, eerljke en open antwoorden.

(Tip: -> Beluister de podcasts!)

Klimaatvoorstelling Overvloed is nog tot en met mei 2024 in de theaters door het hele land te zien!

Waarom je de voorstelling Overvloed echt moet zien?