Recensie Pietje Bell

Het is een regenachtige zondag in Haarlem. Vandaag is in Stadsschouwburg Haarlem de première van Pietje Bell en de bende van de zwarte hand.

Stadsschouwburg Haarlem

De Stadsschouwburg in Haarlem is een prachtig statig gebouw in hartje Haarlem. De auto parkeren wij in een parkeergarage in de buurt. Eenmaal bij het theater werden we opgewacht door een aardige portier die ons verwelkomt. We lopen nadat we de jassen in de garderobe hebben op gehangen richting de foyer voor een drankje. Het is er al behoorlijk druk.

Veel kinderen zijn naar deze première gekomen en iedereen is behoorlijk in afwachting van wat gaat komen. Zodra de zaaldeuren opengaan zoekt iedereen zijn/haar plek in de zaal. De spanning stijgt! Gelijk bij binnenkomst zien we een een klaslokaal met groot bord met instructies waarschijnlijk opgeschreven door de strenge meester Geelman.

De deuren gaan dicht, de voorstelling gaat beginnen…

Recensie Pietje Bell

Wie kent de verhalen van Pietje Bell niet. Voor jong en oud zijn de verhalen van de ondeugende Pietje en zijn vrienden heel erg bekend. zowel de film als de boeken nemen nog steeds gretig aftrek. Net als Kruimeltje die vorig seizoen ook als musical te zien was brengt REP entertainment dit theaterseizoen Piet Bell en de Bende van de Zwarte Hand naar de theaters. De voorstelling gaat mee met de huidige tijd. In de voorstelling is Pietje geen jongen maar een meisje.

Op het bord was het wel duidelijk. Iedereen in de zaal werd onderdeel van de voorstelling vooral na het lezen van punt 6. Dat maakte Meester Geelman ook wel even heel duidelijk toen hij het podium betrad. Het applaus was niet hard genoeg en daar moest nog even aan gewerkt worden. Ook moest iedereen direct meezingen met het eerste lied. De toon was gezet. Wil je niet dat Meester Geelman boos werd, dan moet je wel mee doen tijdens de voorstelling. Tijdens het zingen kwam Pietje op het podium en ging stiekem zinnen veranderen op het bord waardoor het gelijk al lachen geblazen was.

Het verhaal gaat over Pietje die bevriend raakt met Sproet. Sproet en Pietje horen van het plan dat ene grootmagnaat Tromp een groot hotel (‘Tromptoren’) wil gaan bouwen op de plek waar Sproet en zijn familie wonen. Pietje is de straat schoffie die veel “kwa-meiden-streken” uithaalt, ze is erg aardig en heeft alleen maar goede bedoelingen maar lijkt er op dat ze wel telkens verkeerd uitpakken.

Pietje bedenkt samen met vrienden Peentje, Engel en Blikkie een plan en richten ze Pietje de Bende van de Zwarte Hand op. Met deze groep gaan ze ervoor zorgen dat het plan niet doorgaat. De Bende denkt de oplossing te weten: Ze willen geld inzamelen zodat ze de sloop tegen kunnen gaan, door een circusvoorstelling te organiseren. Dat kan niet goed gaan! De bende doet tijdens de kapriolen een grote ontdekking en nemen Meester Geelman in vertrouwen… als dat allemaal maar goed afloopt!

De kinderen zijn allen zeer getalenteerd. De kindercast wordt telkens gewisseld tijdens de tour.

Deze dag was het Vera de Heus die de rol van Pietje mocht spelen en werd de rol van Peentje gespeeld door Zoë Black. Zoë wist iedereen in de de zaal zich te winnen, haar stem, haar voorkomen, haar hele rol deed iedereen verbazen! Blikkie werd gespeeld door Róman Perrier en Vlinder de Jong speelde de rol van Engel. Alle kinderen spelen met veel overgave en kregen meermaals de lachers op zijn hand van de hele zaal.

De strenge maar geestige meester Geelman gespeeld door Martijn Vogel had ook meermaals de lachers op zijn hand. Stiekem is hij een beetje verliefd op de zus van Pietje. De kinderen speelden erg goed samen in de voorstelling. Energiek als de groep is, vliegen ze over het podium wat erg aanstekelijk werkt bij de jeugdige kijkers in de zaal. Door de kostuums en het decor wanen we ons in de negentiende en twintigste eeuw.

De voorstelling duurt ongeveer ander half uur met vooral veel vermaak en gezelligheid. De hele voorstelling zitten de kinderen te wiebelen op de stoelen en voor de volwassenen in de zaal is het ook genieten van de humor en het verhaal.

Pietje Bell en de bende van de zwarte hand is een hele vrolijke familievoorstelling voor jong en oud! Het verhaal is heeft een moderne inslag waardoor het voor de jonge kijkers ook goed te begrijpen is en de liedjes blijven nog een tijd in je hoofd na de voorstelling. (Tip: -> Beluister de liedjes ook via Spotify)

Piet Bell en de Bende van de Zwarte Hand is nog tot en met februari 2024 in de theaters door het hele land te zien!

Waarom je de musical Pietje Bell echt moet zien?

* Prachtig verteld verhaal