Recensie – Rijswijks Jeugdtheater zoekt naar Hamelen

Recensie - Rijswijks Jeugdtheater zoekt naar Hamelen

Rijswijks Jeugdtheater zoekt naar Hamelen

Het Rijswijks Jeugdtheater speelt de musical ‘Kunt U mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?’, gebaseerd op de gelijknamige televisieserie uit de jaren ’70. Echter, deze uitvoering is alles behalve stoffig. Regisseur Pepijn Jehee heeft de voorstelling in een nieuw, sprankelend jasje gestoken.

Het verhaal is een vervolg op het sprookje ‘De Rattenvanger van Hamelen’ en gaat over het wonderlijke land waar de kinderen, die door de rattenvanger zijn meegenomen, terecht komen. Onder leiding van Bertram (David Oudijk) en Lidwientje (Leslie van Galen), gaan de kinderen op zoek naar hun thuis. Onderweg worden ze geholpen door de Koningin van Bambergen (Pleun Vermeeren) en gedwarsboomd door de slechte IJsheks Wenzela, die muzikaal erg goed wordt neergezet door Annemijn Faber.

IJzersterk koor- en solozang

Zowel de koor- als de solozang zijn ijzersterk, met dank aan muzikaal leider Koen Both. Het geheel ziet er strak uit met vrolijke kleding, prachtige rekwisieten en een decor in steampunk-stijl, waarin de choreografieën van Eline Jansen, goed tot hun recht komen. Het script bevat humor van deze tijd, met quotes als ‘Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij heel bijzonder’ en ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’. Sommige grappen lijken helaas bij het publiek niet helemaal aan te komen, aangezien de tekst niet altijd even verstaanbaar is.

De show wordt gestolen door Jesper Theijn, die een geloofwaardige, enge en nare rattenvanger neer weet te zetten en Berber Verhalle, die een kostelijke Ambtenaar Ogterop speelt. Het komische duo, bestaande uit stadsomroeper Hildebrandt Brom (Bart Boone) en poortwachter Aernout Koffij (Pieter Dolmans) is daarnaast een genot om naar te kijken. Bertram, Lidwientje, Prins Thor (Noah Rust) en Prinses Madelein (Roos Steenbergen) zingen tot slot de sterren van de hemel, met dank aan de live band, onder leiding van Carly Bakker.

‘Kunt U mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?’ is nog eenmaal te zien, op zondag 24 november in de Rijswijkse Schouwburg en er zijn nog kaarten beschikbaar. Aanrader voor iedereen van jong tot heel erg oud!

Foto door: Erick Kicken (KVX)