Recensie – Terror

recensie terror

Publiek bepaalt Schuldig of Onschuldig!

Vanavond zijn we in Theater De Nieuwe Kolk in Assen voor de voorstelling waar al zoveel over geschreven en gehoord is namelijk Terror. Wij kennen onze weg in dit theater. Wij parkeren in de ruime garage onder het gebouw, en eenmaal boven is het een lichte ruimte waar je naar de bibliotheek of bioscoop kunt gaan. We halen onze kaartjes en richting de controle worden we al vriendelijk begroet en welkom geheten.

In de foyer kun je wat drinken en rustig zitten voordat de zaal open gaat. Het is redelijk druk op deze donderdag avond. We hebben ons al wat verdiept in de voorstelling want het is ook echt de bedoeling dat de hele zaal mee bepaalt aan schuldig of onschuldig. Wij zijn vooral erg benieuwd naar Jeroen Spitzenberger als piloot die terecht staat.

Vlog Terror

Voor deze voorstelling hebben wij ook een vlog gemaakt. Bekijk hier de vlog!

Recensie – Terror

Ruim 2 uur zitten we in de voorstelling over een luchtmachtpiloot die in een F16 een gekaapte passagierstoestel met 148 inzittenden neerschoot om een vol stadion te redden. We hebben een verdachte en twee getuigen, een aanklager en de advocaat voor ieders pleidooi. Wij als publiek zijn de jury en het is de vraag wie ons het beste kan overtuigen. In de zaal is iedeen stil en denkt er het zijne van, in de pauze daarin tegen gaan de discussies er pittig aan toe. Na de pauze vlak voor we de zaal in gingen moesten we al bepalen of we de piloot schuldig of onschuldig vonden.

Is het goed wat de piloot heeft gedaan. Heeft hij een groot offer gebracht door een volstadion te redden? Of had de piloot niet zijn eigen kop moeten volgen.

Wij zijn onder de indruk van de cast. Iedere avond zetten ze het zelfde dilemma op die alle kanten op kan gaan door wat de jury (wij) bepalen. Jeroen Spitzenberger speelt de piloot en zorgt echt voor gegronde redenen wat en waarom hij zo heeft gehandeld. Johanna Ter Steege is de aanklager en zorgt er weer voor dat wat er is gebeurt niet terecht is en zet steeds de werkwijze van de piloot in een zwart daglicht. De rechter maakt Clairy Polak is noncahlanter en zet een vraagstuk neer over morele afwegingen. En zo blijft het nog lang onrustig in de zaal.

Wij in Assen hebben met meerderheid bepaalt dat na de pauze al snel aan het licht komt dat piloot onschuldig is. In Assen en omstreken kan Jeroen rustig rond lopen :). Deze mening delen we met veel die deze voorstelling gezien hebben in heel Nederland.

De voorstelling is een aanrader voor als je wilt mee discussiëren tijdens een rechtszitting, al is deze in scene gezet is een het een boeiende avond en weer eens wat anders dan een musical of theatervoorstelling.

Bekijk meer informatie over de voorstelling Terror.