Recensie Aladdin London

Recensie Aladdin London

Aladdin een sprookje komt tot leven

We maken een uitstapje naar London we gaan naar het Prince Edward Theatre in Leicester, Square Westminster London waar de musical Alladin vanaf 2016 avond naar avond voor uitverkochte zalen speelt!

Prince Edward Theatre

Prince Edward Theatre is een theater gebouwd in 1930 en is vernoemd naar Prince Edward de Pince of Wales. Het theater is in 1992 compleet gerenoveerd en heeft de charme van een schouwburg. Overal in het theater vind je rode gemêleerde vloerbedekking tot aan de muren omhoog en veel openslaande houtendeuren met glas wat een ouderwets maar zeer warme uitstraling geeft. We vergapen ons eerst in de uiterst kleine foyer naar alle merchandise die we kunnen kopen. We regelen uiteraard het programma boek met heel mooie foto’s en de lamp in het klein gaat uiteraard ook mee terug naar Nederland.

We worden begeleid naar onze sectie via een smalle gang naar boven waar een kleine ruimte is met een barretje, een paar zitplaatsen en nog een hoekje met merchandise daar moeten we wachten alvorens we naar de zaal mogen. Het theater heeft 1 zaal met 3 verdiepingen. Overal waar je gaat zitten heeft een perfecte ‘view’ naar het podium. De zitplaatsen zijn paars in tegenstelling dat alles goud en rood is qua aankleding. Het verschil met de theaters in Nederland is dat je van alles mee mag nemen naar binnen. Eten en drinken dat mag gewoon tijdens de voorstelling. Wat absoluut niet mag is opnames maken van de voorstelling en dat geld ook voor het eindapplaus. Daar wordt ook streng op toe gezien dat het niet gebeurt.

Het theater is zeer sfeervol en oogt voor ons als een kleinere schouwburg die we in Nederland ook hebben zoals de Stadsschouwburg in Groningen. Het toneel oogt kleiner dan dat we gewend zijn bij een grote musical. We hebben ruime zit plaatsen en zijn ‘verry exciting’ op wat komen gaat. We zijn vooral benieuwd naar hoe het verhaal van sprookje vertaald is naar een musical. We zijn vooral benieuwd of wij het ook goed kunnen volgen in het Engels.

Musical Aladdin

De spanning stijgt als het live orkest gaat starten met het alom bekende lied van Aladdin, het doek gaat open en we zijn gelijk in Agrabah. Aladdin introduceert zich en zo ook zijn 3 vrienden ( in plaats van het aapje in het sprookje heeft aladdin nu 3 vrienden) die hem door dik en dun steunen. Aladdin leeft net als in het sprookje als arme straat rat en steelt iedere dag maar droomt er vooral over een beter leven en rijker leven die hij dan wil delen met zijn vrienden en alle andere arme mensen. Het verhaal van het sprookje wordt verteld en gezongen, er zijn veel hilarische scenes met de geest maar ook met de Sultan en Jafar en zijn hulpje is van een vogel Jago nu een klein gezet mannetje met de leukste uitdrukkingen en de grappigste uitspraken en al helemaal te hilarisch is zijn veer op zijn voorhoofd.

We ontmoeten de ‘Geest’ van de lamp. Hij vermaakt het publiek en heeft rake opmerkingen die bij het publiek in de smaak vallen.  Alle grappen van de vrienden van Aladin, van de Geest van Jago, het spectaculaire licht en podium doen ons verbazen de hele voorstelling. Vooral ‘kleedje’ het vliegend tapijt doet ons versteld staan! De energie van de hele cast, het dansen en de uitstralingen we worden echt het verhaal in gezogen en krijgen een top avond voorgeschoteld! Deze musical brengt een sprookje tot leven!

Lees meer over de musical Alladin

De cast neemt na afloop het applaus in ontvangst. Wat we in Nederland graag doen met een staande ovatie is dat hier niet de bedoeling. Geen uitbundigheid, maar het applaus klinkt tot buiten het theater denken wij. Het doek gaat dicht, het orkest speelt de laatste noten en na dan wordt iedereen begeleid via een andere gang dan dat je naar binnenkwam naar buiten. Pats boem en we staan gewoon op straat. Dat was eigenlijk best een beetje een domper op de ‘musical vibe’ die we hadden. De deuren gingen dicht, de lampen uit en het is letterlijk ‘ The show is over’. Gelukkig zijn er rondom het theater genoeg pub’s zodat we daar nog kunnen napraten over de verpletterende show die we net hebben gezien alvorens we een taxi bestellen naar ons Hotel.

Musical Aladdin naar Nederland

Voor, tijdens en ook na de voorstelling vragen wij ons ook al af waarom deze voorstelling nog niet in Nederland te zien is en vooral zijn we af en toe bezig met wie dan welke rol goed zou vervullen. Het is eigenlijk een vreemde gewaarwording. We kennen niet 1 van de castleden terwijl men in Nederland toch ook echt naar een voorstelling gaat voor 1 van de spelers. Deze voorstelling is voor de hele familie en wij raden Stage Entertainment dan ook aan om deze voorstelling snel naar Nederland te halen 🙂 Gegarandeerd zal het ook in Nederland avond aan avond voor volle zalen spelen!