Recensie – Andries Tunru – Vlees,Vis, Wal en Schip

Recensie - Andries Tunru - Vlees,Vis, Wal en Schip

Een talent! Adrem, Gevat, Humoristisch en zeer charmant!

Deze avond waren wij weer eens in Drachten in de Lawei. Maar deze keer voor een kleinere (uitverkochte!) voorstelling van Andries Tunru. Nog een onbekende jongen die zich zelf net Caberatier noemt en met zijn eerste voorstelling het land doorkruist.

Lees meer over de voorstelling Andries Tunru

We komen aan in De Lawei en het is er behoorlijk druk. In alle zalen is er iets te doen. Gezellig! Wij lopen richting de grote foyer voor een kopje koffie. Diverse voorstellingen maken hun opwachting en zo ook de onze. Bij de ingang werden we vriendelijk begroet en gelijk de weg gewezen. We moeten een grote trap op en daarna nog een smallere trap, waar we de ‘Studio’ zaal wel zouden zien.

We lopen naar boven en treffen nog een aantal bezoekers. Voor de ingang van de studiozaal staat een tafel met ‘buizen’ en een bordje.
‘Hoe hard is jou applaus voor Andries Tunru’ dat weten we nog niet, maar we weten wel dat we voor de juiste ingang staan.

Als de studio deuren open gaan staan er aantal rijen stoelen opgesteld met een klein podium. Wat leuk dit! (nual) het is een intieme setting! Ongeveer 60 stoelen en een podium. Andries begint met zijn debuut voorstelling in een kleine (bescheiden) setting.

Het is een gemêleerd publiek. Een groepje vrienden en vriendinnen. Wat oudere mannen en vrouwen, gezinnen en geliefden. Allen zijn we benieuwd naar wat er gaat komen. Zodra iedereen zit op comfortabele plastic stoelen (plastic, maar echt wel comfortabel) kan de voorstelling beginnen.

Op het toneel zien we allemaal papieren hangen met een foto, naam en wat degene doet. Later blijkt dat Andries graag van  van zijn publiek wil weten wat degene zo uniek maakt.

Een oudere man roept uit de zaal dat hij gedichten leest. Gewoon… voor de lol…Dat meneer een naam noemt die Andries zeker wel kent maar zegt Andries ”vertel, het publiek maar even wie die dat is” om zo te omzeilen dat hij het eigenlijk ook niet weet kwam paar tellen later binnen bij het publiek waar Andries gretig gebruik van maakte. Wat het mooi maakte is dat hij zijn gamende kleinzoon had mee genomen naar de voorstelling. Andries kan dat zeker waarderen! Deze man gaat dus op de foto en komt bij de anderen bijzondere mensen te hangen die hij tegen komt in zijn voorstellingen!

De hele voorstelling zien we het improvisatie talent van Andries en zijn interactie met het publiek is uitmuntend! Het begin gaat iet wat stroef, is wel kenmerkend voor een cabaret voorstelling. Andries moet even pijlen met welk publiek hij 85 minuten moet dealen en het publiek met Andries Tunru.

Hij is debutant en half Indonesisch en als een gerecht uit een Wok…. Hij is druk, geestig en heeft flair (hij ziet er echt goed uit!) Andries is goed geschoold (heeft psychologie gestudeerd) en je kunt er niet om heen… hij heeft kuiltjes in zijn wangen en tot slot…hij is zeer adrem.

Hij verteld (uiteraard) over zich zelf, zijn Lingo avontuur met zijn broer (zie dumpert), over zijn geniale plan om ver te komen in het spel maar eindigt met een sokken deceptie. Over praktijk geschoolde en theoretisch geschoolden. Over hoe graag hij populair wilde zijn en vooral uniek. Dat hij zichzelf sloeg op school en over zijn studie tijd. Over zijn jaloezie naar ‘populaire’ en ‘betere’ dan hem ogende anderen…

Hij zingt en verteld verhalen. Iedereen amuseert zich kostelijk tijdens de voorstelling. Al helemaal bij het verhaal over het bolletjes pak uit China wat hij eens aanschafte vanuit een Instagram filmpje. Waarom hij het kocht is nog steeds een raadsel het publiek bleef er in. Hoe hij zich liet vleien voor dit pak met een houdertje voor de telefoon, om zijn maten op te laten meten. Wij bleven erin. Vooral toen hij het pak aan had en ons meenam in zijn fantastisch idee om zijn maten op te laten meten door een bolletjespak.

Iedereen zag zich zelf waarschijnlijk ook in dat pak staan. Schaterlachende taferelen en Andries neemt gelijk de spot met een foto en een shetlandpony… (alleen aanwezigen weten waar we het over hebben 🙂 ) Na de nodige uitleg volgde een promo filmpje en bij aanschaf beloofde hij 20% korting aan ons. Ach ja want 50.000 anderen hadden het pak ook, dit speciale pak willen wij toch ook? Andries doet het goed als nieuwbakken ZOZO ambassadeur! #verloochenjeprincipes

Andries ontvangt na afloop een hard applaus, we weten waar de knikker in moet en we ontvangen na afloop allemaal een kortingskaart voor het bolletjespak.

Onze conclusie:

Andries Tunru zal snel naar de grotere zalen verhuizen in de theaters in Nederland! Wat een talent!