Recensie De Grote Improvisatieshow 2015

Recensie De Grote Improvisatieshow 2015

Op 6 maart 2015 is het zover, De Grote Improvisatieshow staat gepland in theater De Lawei in het Friese Drachten.

Het was maar goed dat De Lawei iedere bezoeker op de hoogte had gesteld van de bouwwerkzaamheden aan het theater, anders was het misschien nog even zoeken naar de ingang. Deze was namelijk niet aan de voorkant, zoals gewoonlijk, maar aan de zijkant. Het theater bevond zich nog in een grote bouwput, maar dit mocht de pret niet drukken. Groot pluspunt van De Lawei is natuurlijk altijd het gratis en op loopafstand parkeren.

Ruben, Tijl en de gastspelers van deze avond

Het blijft van tevoren nog even spannend wie de gastspelers nu zullen worden. Gelukkig worden de bezoekers niet teleurgesteld, Tijl Beckand en Ruben van der Meer (geen familie van…) delen het podium deze avond met Jamai Loman, Wilko Terwijn en Alex Ploeg. De mensen die De Grote Improvisatieshow op televisie volgen, weten al dat deze comedians garant staan voor een hilarische avond.

Het begin van een onvergetelijke avond

De Grote ImprovisatieshowDe show in Drachten is de eerste van een lange reeks optredens door het hele land. Het is te merken dat ze er zin in hebben, want alleen al bij de uitleg van het eerste spel ligt de zaal dubbel. De avond begint met het gedachtescène-spel, deze wordt uitgelegd door Jamai. Wilko en Alex spelen deze scène, hun gedachten worden door Ruben en Tijl uitgesproken. Onnodig te vertellen dat dit hilarische taferelen oplevert.

Voor het spel ‘Een dag uit het leven van…’ wordt er een vrijwilliger uit het publiek gezocht wiens leven nagespeeld kan worden. Er is niet veel animo in Drachten, uiteindelijk is bezoeker Leon het bokje. Alex interviewt hem en Leon vertelt over zijn leven als zonnepaneelinstallateur, over zijn vrouw en over zijn buurvrouw. De andere comedians doen hun best Leons leven zo goed mogelijk na te spelen, waarbij Leon met een fietsbel en fietstoeter moet aangeven of het klopt of niet klopt. De zaal geniet van het spel, de vraag is alleen of Leon nog thuis kan komen na deze scène…

Afsluiter voor de pauze is het Moordspel, welbekend uit De Lama’s, het programma dat van 2004 tot en met 2008 op de buis te zien was. De vrouwelijke bezoekers worden niet teleurgesteld, de (bijna verplichte) striptease-act wordt ook vanavond opgevoerd. Zowel Ruben, Tijl, Wilko als Alex gaan op een gegeven moment uit de kleren. Als goddelijke adonnissen geven ze een showtje weg… Pispaaltje van de avond is Carolien, maar gelukkig vat ze het sportief op.

Pauze tijdens de Grote Improvisatieshow

Cast GISZoals altijd in De Lawei is er ook nu weer het kosteloze pauzedrankje. Een handige uitvinding, zo ontstaan er geen grote rijen bij de bar omdat alle bezoekers nog moeten afrekenen. Het is wel even dringen om een drankje te kunnen bemachtigen, maar dat hebben we er graag voor over. In de theaterzaal werd er ietwat bezuinigd op de airco, een fris drankje gaat er dus wel in.

Het vervolg van de show

Ook de tweede helft van de avond is niet minder grappig. Onder andere de ‘Scène met de hoge hoed’ wordt gespeeld. De bezoekers konden hun suggesties in de pauze in de hoge hoed deponeren, waar de comedians nu op inspelen. We zijn in Friesland, dus natuurlijk komt de Bûter, brea en griene tsiis nog even langs. Ook de innige vriendschap tussen de Drachtsters en Leeuwarders wordt deze avond vaak benoemd.

Tijdens het spel ‘Gebruik me’ worden Wilko en Jamai als de voorwerpen van Tijl en Alex gebruikt. Deze scene speelt zich af in een kiprestaurant, en alleen dat woord werkt al op de lachspieren van de comedians en het publiek.

GIS castOok het Taxispel wordt gespeeld. Het publiek verzint twaalf bekende personen die Jamai als taxichauffeur in zijn auto krijgt. Hij moet al zijn klanten binnen drie minuten herkennen. Dit blijkt niet moeilijk te zijn, met klanten als Bassie, Bonnie St. Claire en Arjen Robben. Het publiek krijgt zelfs nog even een miniversie van de Máxima-imitatie te zien…

Tussendoor passeren natuurlijk onder andere ook nog de ‘Allerslechtste allertijden’ en ‘Dit is het antwoord, wat is de vraag?’ de revue.

Dankzij haar ‘medewerking’ wordt Carolien aan het einde van de show nog even in het zonnetje gezet. Ze krijgt een persoonlijke ode door alle comedians. Helaas zit het er dan alweer op voor de avond en keert het publiek huiswaarts.

De Grote Improvisatieshow in theaterseizoen 2015-2016

Ook in theaterseizoen 2015-2016 staan de comedians van De Grote Improvisatieshow in theaters door het hele land op het podium. Veel shows zijn snel uitverkocht dus wees er snel bij. Als ze net zo in vorm zijn als in Drachten, zult u niet worden teleurgesteld! U kunt De Grote Improvisatieshow onder andere bekijken op:

GISSpeellijst de Grote Improvisatie Show

De meesters van de improvisatie zijn definitief terug in het theater. Woont u in Limburg, Zeeland, Drenthe of Gelderland bedenk u geen moment, maak het mee! Te zien in heel Nederland!

De Grote ImprovisatieshowDe Grote Improvisatieshow