Recensie Drs. Down

Drs. Down – ”Blijf altijd dromen met ogen open”

Deze zondagmiddag gaan we naar Zwolse theaters locatie Theater de Spiegel voor de voorstelling Drs. Down. Zwolse theaters heeft meerdere locaties. Theater de Spiegel is gevestigd in het hartje van Zwolle en staat pal naast de bekende Librije van topchef Jonnie Boer.

Zwolse theaters

De rode loper ligt uit bij Theater de Spiegel, we worden bij de ingang hartelijk ontvangen. In de ruime foyer kondigt een banner ons aan dat er geen pauze is maar dat er wel na afloop een lekker drankje voor ons klaar zal staan. De voorstelling duurt 1,5 uur, dat is inderdaad zonder pauze goed te doen. Overal in de foyer kun je zitten of staan bij een tafel. Er zijn vele ingangen waardoor er ook geen ‘opstoppingen’ ontstaan. Bij binnenkomst zien we een ruime open zaal met vanuit alle plaatsen goed zicht. Het decor spreekt al voor zich. Drs Down maakt gebruik van 3 grote LED schermen en er staan vierkante blokken op het podium. Iedereen zit, de lampen gaan uit, de voorstelling gaat beginnen!

Recensie Drs. Down

Drs. Down is een muziektheaterstuk en vertelt het waargebeurde verhaal van een jongen met het syndroom van Down. Het stuk is geïnspireerd op Pablo Pineda-Ferrer. Het is een bijzonder verhaal waar diverse statements worden gemaakt. Lucas is een nakomeling die moeders schijnbaar zo graag wilde. Met net dat ene chromosoom meer heeft Lucas het Syndroom van Down. Vader en broer kunnen hier niet zo goed mee omgaan, maar volgens moeder is Lucas net zo gelijk als ieder ander! Het hele verhaal gaat over de strijd voor een kind die ‘anders’ is dan ieder ander.

Lucas staat er niet alleen voor. Zijn beste vriend Tom helpt hem overal waar hij kan. Ook als Lucas verliefd wordt helpt Tom hem. Op toneel wordt er gedanst en gespeeld. De grote broer is leading in het hele verhaal, hij vertelt ons alles over zijn broertje, wat een constante tweestrijd is. De cast zingt prachtige liedjes, wat een heerlijk warme sfeer geeft aan het stuk. Op de LED schermen komen Lucas en Tom meer voor dan op toneel. Het hele verhaal van de LED schermen en toneel volgen elkaar goed op waardoor het ook ‘prima’ is dat ze niet zoveel op toneel zijn.

• Is het zielig? Absoluut NIET
  • Is het een inspiratie? JA
  • Is ‘Down’ zijn een verschil? JA, maar hoeft niet verschillend behandeld te worden.