Recensie – Expeditie Eiland

Recensie Expeditie eiland

Expeditie eiland (leed)vermaak op een onbewoond eiland.

Het is de dag van de première van Expeditie Eiland, na weken repeteren was het voor de cast en crew eindelijk zo ver!

Theater de Meervaart

We zijn afgereisd naar Theater de Meervaart in Amsterdam. Theater de Meervaart ligt in de wijk Osdorp Amsterdam Nieuw-West en is ondanks de wegwerkzaamheden goed bereikbaar. We zijn dan vooraf ook goed voorbereid middels mailing van het theater. Top geregeld! Zodra we binnen zijn in de ruime foyer is er een kleine rode loper waar de genodigden op de foto gaan en zijn er interviews met diverse BN’ers over wat ze zoal verwachten van de voorstelling. De spanning is voelbaar aanwezig, we verwachten er nogal wat van.

Zodra de deuren open gaan van de zaal gaan we allemaal naar onze plek. De zitplaatsen zijn ruim, van alle kanten is er een goede kijk op het podium. De zaal is goed gevuld de deuren gaan dicht de voorstelling kan beginnen.

Recensie – Expeditie Eiland

De titel komt goed overeen met de reality-televisie Expeditie Robinson, wat uiteraard ook de insteek was voor deze voorstelling. We nemen een eiland, 3 totaal verschillende gezinnen met allen 1 kind. De personages lopen zover uiteen met allen natuurlijk hun eigen huiselijke geheimen en de nodig strubbelingen. De deelnemers willen maar 1 ding, een grote som geld winnen maar die bubbel spat al snel uiteen.

3 gezinnen in 1 absurd spel

Binnen no-time leren we de families kennen en zitten we midden in een tv-show waar alles draait om de spelletjes en overleven op een eiland. Peet en Wim van Kate komen uit Schiedam. Wat een fantastisch stel is dat! Wim zit thuis en Peet werkt in een snackbar om zoveel mogelijk geld te sparen voor zoonlief die moet gaan studeren van zijn ouders. Alle snacks uit een snackbar worden gebruikt als grap wat de nodige hilariteit opleverde.

De familie Kuipers is het meest bijzondere van de familie. Een samengesteld gezin met vader Vincent Kuipers en manlief Fred met knappe, wijze dochter Tries. Fred wil maar 1 ding, hij wil beroemd worden en daar moet alles voor wijken en dat is ook gelijk de reden dat ze mee doen met dit bizarre spel. We zien Fred als über homo en heeft daarmee de lachers op zijn hand.

Dan hebben we nog de bekakte familie Stirum-Vinkesteijn die wel een dochter hebben maar zichzelf alleen maar op de voorgrond zien. Mevrouw des huizes doet eigenlijk alleen maar mee omdat ze haar nieuwe boek wil promoten.

De gezinsproblemen worden pijnlijk duidelijk als de presentator Ruud Salomons (Joey Schalker) zich er behoorlijk mee gaat bemoeien. De presentator speelt iedereen behoorlijk tegen elkaar uit en tijdens een van de vele ‘eilandgames’. Alle gezinnen zitten uiteindelijk vast op het eiland met wurgcontracten en met een sadistische presentator die louter en alleen aan zich zelf denkt en zoals hij zelf zegt de publiekslieveling van de tv wereld is. Het spel escaleert compleet wat de uiteraard de nodige hilarische scenes oplevert. Al snel blijkt dat er bij ieder huisje het welbekende kruisje hangt en denk je dat het bij de ene familie al erg is, bij de andere blijkt het nog erger te zijn. De drama’s zijn compleet, chaos op het toneel en het gaat precies zoal het in echt reality Tv-show ook aan toe kan gaan.

Cast Expeditie Eiland

Iedere personage staat op zich. Fred Kuipers gespeeld door Ferry Doedens is de grote clown van de voorstelling. Hij is een stereotype van een vrouwelijke homo man. Wat de nodige trekjes en hilarische momenten oplevert met zijn sullige man en wijze dochter. Daarnaast Eindapplaus Expeditie Eilandzetten Jelka van Houten en Lone van Roosendaal hun personages typetjes subliem neer, hun acteertalent komt er in deze voorstelling goed uit. De telkens komische timing van de hele cast zorgt voor veel hilarische momenten. Ook de sullig overkomen Dennis Willekens en de bekakte Rutger de Bekker en Rotterdammer ( correctie… Schiedammer) John Buisman passen met hun personages perfect in deze musical.

Ook de jeugd van tegenwoordig ( Jip Bartels, Kaylee Peters en Pascalle) spelen hun personage erg goed en doen niet af aan hun ‘musical ouders’. Daarnaast heeft iedere personage zijn/haar een eigen solo wat de gevoelige snaar goed raakt bij het publiek.

Onze verwachting over deze voorstelling wordt ruimschoots gehaald! De musical of ook wel muzikale komediemusical brengt veel chaos, wirwar, hilariteit, herkenbaarheid en met vooral veel lol is deze voorstelling voor het hele gezin!

Meer weten over de musical? Lees meer over de voorstelling Expeditie eiland.

#tip Leuk om ook te lezen: De recensie van Musicalsites