Recensie – The Great Wonder

Recensie - The Great Wonder

Recensie – The Great Wonder
0 -------- (0 beoordelingen)

Een wonderlijke reis door de wereld van Peppino The Great

Wij zijn vanmiddag aanwezig bij de première van de eerste solovoorstelling van Pepijn Gunneweg “The Great Wonder” in Koninklijke Schouwburg te Den Haag. Een voorstelling met een lach en een traan, een aaneenschakeling van circusacts, poëtische beelden, zang en variété. Pepijn pakt groots uit.

De voorstelling begint eigenlijk al bij de entree in de zaal. We zien een toneelbeeld, bestaande uit een circusopstelling, een halve piste, een kleine kleedkamer, een grote paal met lantaarn, een varia aan rekwisieten. Op de achtergrond klinkt ‘Smile’ van Charlie Chaplin. Al snel wordt duidelijk dat Pepijn niet alleen is, als niet alleen hij, maar ook andere acteurs het toneel betreden. Hij wordt bijgestaan door een bont gezelschap bestaande uit de sterkste man met ruige gezichtsbeharing (Arno Bakker), de zwaarlijvige circusdirecteur (Rombout Stoffers), de lange dunne man in ruitjespak (Daniël van der Duim) en de vrouw met drie borsten (Nienke Caljouw). Allen tevens muzikant. De vierde wand wordt al gauw doorbroken als Pepijn, in de rol van de aandoenlijke Peppino, de hoofden van de mensen op de eerste rij schoonpoetst en duidelijk kenbaar maakt dat foto’s maken tijdens de voorstelling ten strengste is verboden.

Vliegende vissen en dansende baby’s

Het publiek is opgewarmd, de voorstelling kan beginnen en wat ons staat te wachten is een spetterende opening. Het bonte gezelschap speelt in het orkest en Peppino betreedt het koord, ofwel het lichtsnoer, om de voorgevel te onthullen. De voorstelling zet zich voort in fragmentarische vorm. Korte slapstickscenes, klassieke circusacts en tot de verbeelding sprekende beelden volgen elkaar in rap tempo op. Er wordt nauwelijks gesproken en als er gesproken wordt is het Engelstalig, Nederlandstalig met een Engels accent of in kreten en geluiden. Hierdoor is de voorstelling voor zowel kinderen als volwassenen goed te volgen. De beelden vertellen het verhaal, van gelanceerde kippen tot vliegende vissen en van het doorgezaagde konijn tot de tapdansende pasgeboren baby. Je komt ogen tekort.

Lees meer over de voorstelling The Great Wonder

Pepijn Gunneweg

Pepijn is bekend geworden door zijn deelname aan de Ashton Brothers, als presentator van o.a. de BZT-show bij NPO Zapp en als één van de Foute Vrienden, het amusementsprogramma op de Nederlandse televisie. Hij is rol van clown nog zeker niet verleerd, want hij pakt het publiek in met zijn trucs en wakkert medeleven aan als hij eenzaam in zijn kleedkamer zit weggescholen. Ook klimt hij onvermoeibaar meters hoog in de paal om al ukelele-spelend een ode te brengen aan Julia en wint hij de harten van jong en oud als soms ietwat klunzige goochelaar.

Na afloop kun je niet anders dan houden van Peppino The Great, de kleine man op zoek naar een groot wonder. Wat mij betreft heeft hij het gevonden met zijn eerste eigen voorstelling.

Door: Hinke

Recensie – The Great Wonder