Recensie – JA – Nasrdin Dchar

JA Nasrdin Dchar

Laat je charmeren door Nasrdin Dchar in JA

Vanavond zijn wij te gast in De Oosterpoort in Groningen. Het theater dat veelal wordt gebruikt voor concerten van popartiesten en philharmonische orkesten. De kaarten halen we op bij de kassa waarna we de bordjes ‘Kleine zaal’ volgen naar de foyer van de betreffende zaal.

Een kwartier voor aanvang openen de deuren. We hebben vrije zitplaatsen en besluiten halverwege de zaal onze plek in te nemen op de groene banken. De zaal doet denken aan een congreszaal, omgebouwd tot theater. Op een enkele plaats na is de zaal uitverkocht.

Zeg JA in De Oosterpoort, Groningen

Vanavond bezoeken we de voorstelling JA van Nasrdin Dchar, de derde solo na de succesvolle voorstellingen Oumi en DAD. Vanavond gaan we het hebben over de liefde. De liefde tussen Nas en Amy.

De autobiografische voorstelling begint met een schaduwspel waarin Nasrdin de personages aan ons voorstelt, middels de stamboom van zichzelf en van Amy. Als het schaduwdoek valt, zien we een groot massief houten blok. Het decor, door Robin Vogel, kent een brede functionaliteit door zijn roterende functie en de verborgen luiken en deuren.

Over JA en Nasrdin Dchar

Het verhaal begint als een romantische komedie, waarbij geen van de personages zich laat tegenhouden door zijn of haar afkomst. “We hoeven het er niet over te hebben, we doen het gewoon”. Totdat Nasrdin Amy ten huwelijk vraagt. Dan blijken de onbesproken cultuurverschillen toch een struikelblok te vormen. Daar waar we in Nederland geen exacte betekenis van het woord Gezellig hebben, is er in Marokko geen betekenis voor het woord Hsoema. Een vorm van taboe en schaamte en het onmiddellijk uitzetten van de televisie als er gezoend wordt in Goede Tijden, Slechte Tijden. Amy wil geen traditionele Marokkaanse bruiloft, waarbij mannen en vrouwen gescheiden worden op de receptie. Nasrdin wil op zijn beurt niet dat er bier wordt gedronken in het oog van zijn familie. De verschillen leiden tot een kortstondige scheiding.

Door zijn bevlogen persoonlijkheid, zijn charme en kwetsbaarheid is het een genot om naar Dchar te kijken en te luisteren. Zijn vertolking van zijn eigen vader, haar vader, zijn beste vriend en Brabander Mike en Amy is subtiel, zonder poespas. Het simpelweg heffen van een wijnglas en de gesprekstoon is genoeg om te weten in welke rol hij zich verplaatst. Hij staat zo dicht op het publiek dat hij af en toe het moment pakt het publiek direct aan te spreken. Op een Cabareteske manier zoekt hij de herkenning bij het publiek. De man en vrouw op de eerste rij die veertig jaar geleden zijn getrouwd, wat kunnen zij zich nog van het JA-woord herinneren?

We gaan tot slot moeiteloos in op zijn verzoek tot een staande ovatie, omdat we allemaal die ene gelofte willen doen.

De voorstelling eindigt met een eindeloos applaus. Nasrdin blijft op het toneel en bedankt ons, hij is oprecht en hoopt op meer volle zalen. In Drachten bijvoorbeeld, op 30 maart in Schouwburg De Lawei. Er zijn nog kaarten.

Bekijk hier de speellijst van JA van Nasrdin Dchar

Foto: Daniel J. Ashes

De Oosterpoort Groningen, 16 maart 2019, JA

Leuk om te lezen