Recensie – Mindgym on tour

Recensie - Mindgym on tour

Een serieus onderwerp met humor verweven tot een leerzame theaterbeleving.

Wij zijn vanavond aanwezig bij het theatercollege van Wouter de Jong die na zijn succesvolle boeken ‘Mindgym’, ‘Mindgym Work-Outs’ en de nieuw verschenen Mindgym editie voor kinderen ‘Superkrachten voor je hoofd’ zijn talent om anderen in hun kracht te zetten naar het theater brengt middels een interactieve theaterbeleving. Vanavond zijn wij in het DeLaMar Theater in Amsterdam.

Recensie – Mindgym on tour

Bij aanvang in het theater worden we hartelijk verwelkomd door de theatermedewerkers en naar de Mary Dresselhuys op de eerste etage zaal geleidt. In de zaal zoeken we onze plekken en zien we meteen dat er interactie en participatie in het spel gaat zijn. Op iedere stoel ligt pen en papier. Wouter is reeds aanwezig in de zaal om zijn bezoekers een warm welkom te geven. Als iedereen zijn plaats heeft ingenomen in de zaal opent hij het theatercollege.

Uit je comfort-zone

Zoals het een echte gym betaamd, starten we met een fysieke oefening. De warming-up bestaat uit een korte sta-en-zit oefening. Van “Als je getrouwd bent, ga dan staan” tot “Als je denkt dat je slimmer bent dan de gemiddelde Nederland, ga dan staan”. Er waren opvallend veel bezoekers met een relatie of partner, dus toen er werd gevraagd te gaan staan als je vrijgezel bent, was het ijs gauw gebroken “Kijk even om je heen!”. Omdat hij begon met eenvoudige vragen heeft hij de wil om te participeren voor zich gewonnen en is het minder eng om bij vervolgvragen mee te doen. Normaalgesproken heeft niemand zin in publieksparticipatie, maar vanavond stappen we even úit onze comfort-zone.

Wouter neemt ons op een amicale en inspireerde manier mee in zijn verhaal achter Mindgym, daagt ons uit bij onszelf na te gaan wat nou écht belangrijk is en waarom het toch komt dat iedereen zo druk is. Is dat wel zo? Of hebben we ons dat zelf aangepraat?

Het college behandeld de aspecten van aandacht, veerkracht, positiviteit en altruïsme* en wordt ondersteund door beelden van onder andere het Marshmallow-effect en een ontroerend verhaal van een chauffeur en een oudere dame.

Persoonlijk

Door de wijze waarop hij het publiek uitdaagt oefeningen uit te voeren, wordt de voorstelling heel persoonlijk. Iedere bezoeker zal deze voorstelling anders hebben ervaren. De bewustwording van jezelf staat centraal en is daardoor confronterend, omdat je gaat beseffen; pas ik wel goed genoeg op mezelf?

Een serieus onderwerp met humor verweven tot een leerzame theaterbeleving. En wat is dan volgens Wouter het allerbelangrijkste? Dat we niet vergeten wat het allerbelangrijkste is.

Met opgeheven hoofd verlaten we de zaal en is er de gelegenheid tot een nagesprek met Wouter en het aanschaffen van één of meerdere van zijn boeken.

Wouter, bedankt!