Interview Marcella Wisbrun

De Bossa van Jobim

Brazilië en Nederland in ‘De Bossa van Jobim’: muziektheater waar twee werelden samen komen.

Interview Marcella Wisbrun

Zestig jaar geleden werd de bossanova geboren. De Braziliaans-Nederlandse zangeres Marcella Wisbrun brengt een eerbetoon aan Antonio Carlos (Tom) Jobim, de ‘vader van de bossanova’, met zijn mooiste nummers nu voor het éérst in de Nederlandse taal. Vanaf 9 november komt de mezzosopraan en theatertalent met een theatertour die geheel in het teken staat van haar gelijknamige debuutalbum ‘De Bossa van Jobim’. Wisbrun koppelt de Zuid Amerikaanse passie aan onze Nederlandse nuchterheid en weet de aanstekelijke Braziliaanse ritmes van de bossanova en zuivere Nederlandse liedkunst samen te brengen.

Wat kan het publiek verwachten?
“’De Bossa van Jobim’ is een avond met muziek, poëzie, zwoele klanken en ontroering. Over opgroeien in twee landen, de liefde voor Nederland en Brazilië en de zoektocht naar wat ‘thuis’ is.”

Is de bossanova jouw ‘thuis’?
“Het is de muziek waar ik mee opgegroeide en wát een voorrecht was dat. Mamãe zette thuis de bossanova klassiekers op en Papa de kleinkunst. Vovó, mijn Braziliaanse oma, speelde gitaar en zong prachtig. Opi, mijn Nederlandse opa, was een bezielde jazzpianist. Muziek was altijd aanwezig in huis. Het opgroeien in zowel Nederland als Brazilië (geboren in Nederland, verhuist naar Brazilië, dan weer naar Nederland, weer naar Brazilië, en weer naar Nederland…) en met ouders uit verschillende culturen heeft mij niet alleen als mens maar ook als artiest gevormd.”

Hoe ben je tot ‘De Bossa van Jobim’ gekomen?
“Sinds 2010 zing ik wel eens Braziliaans repertoire in mijn Nederlandstalige theaterprogramma’s – ik heb er tot nu toe vier gemaakt – en ondanks dat het publiek het prachtig vindt, echt begrijpen doen ze het niet. En tja, theatermaken doe je natuurlijk niet alleen voor je jezelf – je wilt iets délen met je publiek, samen ervaren. Ik begreep ineens wat ik al die jaren probeerde te bereiken: van mijn twee werelden één maken. Dus toen kwam ik op het idee om bossanova in het Nederlands te zingen.”

Hoe ben je toen te werk gegaan?
“Ik ben me gaan verdiepen in het werk van Jobim. Met het doel de ware betekenis en emoties van zijn muziek voor Nederland toegankelijk te maken zette ik mijn zinnen op een samenwerking met liedtekstschrijver Jan Boerstoel en hij was meteen enthousiast. Kort daarna kwam ook steun uit Brazilië, toen de kleinzoon van Tom, Daniel Jobim, met mij een duet wilde opnemen. Zijn stem is als twee druppels water met die van zijn grootvader – kippenvel! En als kers op de taart werd Willem Nijholt, Nederlands theaterlegende, beschermheer van dit project.”

Wauw, wat een team!
“Ja, het leek alsof alles op z’n plek begon te vallen. Met de beste muzikanten van Nederland nam ik een album op en ook de vormgeving is zó mooi geworden. En nu maak ik ook nog een theaterconcert samen met de grootste mensen uit het vak! Sta je daar ineens te repeteren met Michael Diederich en Karin Bloemen, en mag je vervolgens spelen in een prachtig decor samen met een meestergitarist. Ik ben zó dankbaar.”

De theatervoorstelling ‘De Bossa van Jobim’ met Marcella Wisbrun en gitarist Kees Gelderblom is vanaf 9 november te zien in de Nederlandse theaters. 

Leuk om te lezen