Recensie In Theorie – Andries Tunru

Vanavond zijn we na lange tijd weer in het theater. Hoe fijn is dat! Wij zijn vanavond in het Posttheater in Arnhem voor de voorstelling ‘In theorie’ van Andries Tunru.

Posttheater Arnhem

Van te voren hadden we al even gekeken of het theater goed te bereiken was. Het Posttheater in Arnhem ligt in de wijk Klarendal. We konden de auto goed parkeren en hoefden maar één minuut te lopen naar het theater. Eenmaal binnen was het behoorlijk druk. We werden vriendelijk begroet door de medewerkster. We hebben de kaartjes geregeld en een drankje gehaald in de foyer. Het is daar een gezellige boel met diverse posters. De voorstelling bleek bijna uitverkocht te zijn!

Het Posttheater heeft twee zalen. De deuren van de grote zaal ging open waarna iedereen naar binnen kon lopen. Overal waar je zat kun je het podium wel goed zien, wij hadden plekjes bovenin de zaal. Wij zitten zelf wel graag wat verder naar voren maar helaas waren die plekken niet meer beschikbaar. De stoelen zaten redelijk goed, maar doordat niet een vast podium is, voelt het toch een beetje wiebelig.

Het Posttheater wordt ook wel het cabaretpodium van het Oosten genoemd. Wij zijn er vanavond voor Andrie Tunru en kunnen niet wachten tot de voorstelling begint. Zodra iedereen zat gingen de deuren van de zaal dicht, de lampen werden gedoofd en de voorstelling kon beginnen.

Andries Tunru – In Theorie

Zodra Andries Tunru verschijnt, klinkt er groot applaus. Die kan hij al in zijn zak steken! Hij steekt gelijk van wal over zijn carrière, en hoe hij van een kleine zaal nu in grotere zalen speelt. Andries is ook bekend van televisieprogramma’s als Lingo en De Slimste Mens, waar hij verloor van Rob Kemps van de Snollebollekes.

Andries zit vol zelfspot en heeft goed contact met het publiek. Hij neemt de dag door met een gast, die lerares bleek te zijn. Hij vertelt over zijn geloof en hoe hij is opgevoed. Andries blijkt christelijk te zijn en vertelt over de katholieke kerk. Hij heeft zelfs ooit een rap geschreven op het nummer ‘gangster’s paradise’ genaamd ‘God’s paradijs’.

Tijdens de voorstelling gebruikt Andries een klein apparaatje waar hij geluiden mee opneemt om te gebruiken als achtergrondmuziek. De hele voorstelling gaat het alle kanten op, wat zeer vermakelijk was. Andries improviseert een zeer ongedwongen manier en zijn ADHD hielp hem kennelijk ook goed.

De voorstelling heeft geen pauze en duurde precies lang genoeg. Het hele publiek heeft veel gelachen. Op het laatst zong hij de rap die hij ooit had geschreven en kregen we nog een lied over zijn ‘boyband‘ belevenissen waarna Andries een staande ovatie kreeg.

Na afloop in de foyer stond er een drankje voor ons klaar en kwam Andries nog even gezellig in de foyer met iedereen kletsen.  Een klein theater heeft vele voordelen. Het contact met de artiest en de intieme en vooral gezellige sfeer waar je nog graag even blijft naborrelen. Wij keren terug naar huis en gaan zeker nog eens naar een voorstelling van Andries Tunru!

Beperkt Houdbaar – Andries en Stefan

‘In theorie’ is de tweede solovorostelling van Andries Tunru. Naast deze show speelt hij ook met Stefan Hendrikx de show ‘Beperkt Houdbaar‘. Deze voorstelling zit vol met hilarische sketches, acrobatische hoogstandjes en volledig op dat moment bedachte musicalnummers. Als duo werden ze in 2018 én 2019 Nederlands Kampioen Improvisatietheater.