Recensie – Judeska in De TBS kliniek

Recensie - Judeska in De TBS kliniek

Judeska in De TBS kliniek, buikpijn van het lachen!

Vanavond reizen we naar Schouwburg Hengelo, we zijn hier al eens vaker geweest. Het is een mooie schouwburg in hartje Hengelo, parkeer gelegenheden volop rondom het theater en het is heerlijk weer (lees meer dan 20 graden) we zijn mooi op tijd, waardoor de vele terrasjes rondom het theater lonken om even te gaan zitten. Het terras bij de Schouwburg nodigt ons uit om alvast wat voorpret te krijgen. Iedereen kijkt er naar uit, deze voorstelling van Judeska.

Lees meer over de voorstelling Judeska in De TBS Kliniek

Recensie – Judeska in De TBS kliniek

We zijn hier vanavond in Hengelo voor de voorstelling van Jandino Asporaat of te wel…. de voorstelling van zijn alter ego Judeska. Het is haar eerste musical en toert hiermee door heel Nederland. Iedereen kent het verhaal van Judeska en FC Kip, of 1 van de films van haar wel. Nu komt Judeska gevaarlijk hoppie dicht bij met een musical! Judeska in de TBS-Kliniek.

Het is half 8 ongeveer dat het rondom het theater wat drukker wordt, genietend van nog een bakje koffie gaan we daarna ook richting de zaal. De vele deuren van de zaal zijn geopend. Een heerlijk muziekje maakt het wachten tot de deuren dicht gaan gezellig, het sfeertje zit er goed in. Het publiek varieert van jong tot oud. Vele verwachten een gezellige avond!

De deuren dicht en show kan beginnen!

We beginnen in een statige recht zaal en wij blijken de jury te zijn. We moeten even staan uiteraard voor de rechter waarna hij zijn zaak wil beginnen maar de verdachte laat nogal op zich wachten. Uiteraard komt Judeska ook hier te laat zoals altijd en laat ze duidelijk weten de touwtjes in handen te willen houden. De rechter is onverbiddelijk, hij veroordeeld Judeska tot de TBS kliniek na alles wat ze heeft gedaan en zijn advocaat? Kofi… 🙂  ja die mag  ook gelijk mee.

Judeska wil de rechter overtuigen en wil haar verhaal vertellen. We belanden daarmee in de gedachten van Judeska in de TBS Kliniek.

Judeska ontmoet in de TBS Kliniek de schizofrene Erik-Jan die worstelt met zijn twee persoonlijkheden maar dat is nog niet alles, ook ontmoet hij zijn kamergenote Annelot. Annelot maakt de hele dag flauwe grappen. Dan is er nog een knappe zuster die niets geeft om de patiënten maar er alleen maar vandoor wil gaan met de subsidie die de kliniek gaat krijgen en dan is er nog een knappe dokter die tot over zijn oren verliefd is op de zuster.  Misschien wel het aller ergste voor Judeska is dat ze zit opgescheept met haar aanbidder Kofi, terwijl ze zelf meer oog heeft voor de sixpack van de dokter. ( En wij stiekem ook:) )

In diverse creatieve therapieën, groepsgesprekken hebben de dokter en zuster de zware taak om Judeska te vertellen wat ze moet doen. Nou dat gaat natuurlijk niet. Ook speelt er een verhaal lijn tussen door dat het allemaal niet zo kosher is.  Dokter Dwayn maakt veel goed tijdens het verblijf van Judeska. Niemand minder dan Murth Mossel speelt deze avond dokter Dwayn, als hij klaar is met zijn onderzoek staan er ook veel dames wel in de rij 🙂

De ene grap en hilarisch tafereel na de ander vliegt over het toneel. Het is een typische ‘ouderwetse’ klucht met veel deuren en heen en weer geloop,en vooral chaos creëren. De cast is erg goed op elkaar in gespeeld en doen niet onder van Judeska. Ze weten ons ook gek te maken met hun gekte. De gezichts uitdrukkingen van Judeska, de zo herkenbare blikken uit de serie doen ons al vermoeden wat er gaat gebeuren!

Tranen rollen om ons over de wangen, het gaat een paar goed goed ‘mis’ maar daar weet Jandino heel goed mee om te gaan en draait het zo om met een verhaal zodat de cast te kakken wordt gezet. Het gaat even finaal fout als Kofi die verliefd is op Judeska een een of ander verhaal op hangt niet in het het script staat. Zuster houdt haar hoofd erbij, Judeska haalt hard handig het salaris van zijn crew eraf en de hilariteit is groot. Het mooie is, ook al ging het fouter dan fout. Het publiek genoot ervan!

Ook als Judeska camera’s spot in de zaal legt hij de voorstelling stil. De cast moet daar toch mee om kunnen gaan en dat kunnen ze!

Niet altijd zijn wij blij met een pauze, als we er lekker in zitten maar deze keer smacht iedereen inclusief de cast wel even naar een drankje om te bekomen van het lachen.

Na de pauze gaat de voorstelling in de TBS kliniek door want Judeska wil ontsnappen uit de kliniek als ook net de dame van de inspectie langs komt. Gevolgd door de een naar de andere hilarische momenten een paar mooie zangsolo’s is snel de chaos compleet en belanden we weer in de rechtbank. Oke, Jandino heeft zijn punt gemaakt bij de rechter. Een lang punt want de rechter praat het mooi aan elkaar. Warboel ten top! Jandino weet de rechter te overtuigen dat de TBS-Kliniek niets voor hem is. Er wordt uiteraard ook nog wat reclame gemaakt voor andere shows. alsof niemand dat wist 🙂

De rechter veegt hardhandig al het gebazel de rechtzaal uit en veroordeeld Judeska naar een andere straf, een straf die gelijk door kan naar een nieuwe voorstelling… 28 dagen taakstraf naar een…… bejaardentehuis. Oh neee! Niet naar die mummies schreeuwt Judeska!

Staande ovatie volgt, Schouwburg Hengelo schoot uit z’n voegen tijdens het bezoekje van Judeska. Deze muzikale klucht van Judeska is een wat ons betreft een ware opvolger voor de zo gemiste kluchten uit de jaren 70-80!

Bent u nog niet geweest? Bekijk de speellijst en ga een avondje lachen in het theater!