Recensie – Tijd Zat door Bovenste Knoopje Open

Tijd Zat - Bovenste Knoopje Open

Jong en Tijd Zat

Vandaag op uitnodiging naar het leukste theater in het Noorden, Theater De Winsinghhof in Roden! We komen graag in dit theater. Voor ons lekker dichtbij en door de sfeer en hartelijkheid in dit theater wat ‘gedragen’ wordt door de vele vrijwilligers uit het dorp komen we hier erg graag.

Theater de Winssinghhof staat in hartje centrum met goede parkeergelegenheden rondom het theater. Bij binnenkomst gaan de deuren voor ons open en worden we hartelijk verwelkomd. We hebben Tijd Zat en nemen nog even een kopje koffie in de foyer van het theater.

Wij hebben er erg veel zin in en ook in de foyer die vol loopt met gemêleerd publiek heeft men er zin in! Als eenmaal de deuren open gaan staan de jongens Job Kühlkamp en Sjoerd van Capelleveen al op het podium. Ze verwelkomen ons terwijl we gaan zitten. Ruim 80 man/vrouw publiek in het theater zijn er klaar voor!

Beide heren zijn 23 jaar en stellen zich aan ons voor als jong volwassenen die wat hen betreft er net tussen in zitten qua leeftijd dan, want ze zijn uiteraard helemaal klaar voor om geen kind meer te zijn. Het begint met een indringend lied over hun opa die van boven mee kijkt en dat het hier op de aarde altijd maar gewoon ‘gedoe’ is. Ze vertellen ons tussen de liedjes door leuke herkenbare verhalen over vroeger, over hoe ze al vanaf kind vrienden zijn en hun ouders ook. Hoe ze allemaal veranderen, over hoe er ieder jaar hetzelfde feestje wordt gevierd en hoe ze zelf blenden in het verhaal en hoe ze ‘schrikbarend’ veel op hun vaders lijken.

De heren vinden zelf dat ze anders opgroeien in de nieuwe generatie. Ze babbelen over homo zijn, over het milieu en zingen tussendoor. De één met zijn gitaar, de ander achter de piano.

De twee ’tuin’stoelen op het podium nemen ons telkens mee naar hun vaders en de verrekijker die op het eind 2 flesjes bier bleken te zijn lachen we mee met de komische gedachten van het duo. Ze lijken het telkens niet met elkaar eens te zijn, omdat ze verschillend tegen de wereld aan kijken. Uiteindelijk beseffen ze dat ze allebei gelijk zijn en zelfs gaan lijken op hun eigen vader(s).

De heren sluiten de voorstelling af met een sterke boodschap.

“Zorg goed voor elkaar, voor de toekomst en vooral voor jezelf!”

Een warm applaus volgt en de heren nemen een overheerlijke ‘Roner Bier’ in ontvangst van de gastvrouw van de avond.

Na afloop komen de jongens nog even in de foyer om een drankje te drinken met het publiek. Bij het slotapplaus hebben ze aangegeven dat men in een gastenboek een bericht kan achterlaten en dat ze middels crowdfunding ook een CD hebben kunnen opnemen. Voor slechts 5 euro kun je de cd aanschaffen. En zoals dat gaat in een dorp, staat er een glas op tafel met een stapel CD’s. Stop een briefje van 5 in het glas en neem een cd mee. Hier kun je niet pinnen. Een oudere man die helemaal gecharmeerd was van de jongens wachtte geduldig af tot dat er een 5 euro biljet in het glas zat, zo kon hij met zijn tientje ook een CD kopen van de heren.

Kort daarna spreken we kort de heren die in de zaal hun spullen aan het inpakken zijn. We kletsen nog even over de vele werkzaamheden die ze doen, hun studie in Zwolle, hun passie en hun vriendschap. Ze zijn fulltime met hun vak bezig en dat is voor de heren een droom die is uitgekomen. Ze werken ook aan educatieve programma’s voor scholen en werken samen met STT Producties. Jongens die hun passie hebben nagejaagd!

Lees meer over de voorstelling tijd Zat door Bovenste Knoopje Open
Leuk om te lezen; Recensie van Tijd Zat van de Theaterkrant