Recensie TINA – De Tina Turner Musical (met Nurlaila Karim)

Recensie TINA - De Tina Turner Musical (met Nurlaila Karim)

Wij reizen op zondag 21 november 2021 na lange tijd weer naar Utrecht. Het Beatrix Theater is gewoon geopend en speelt avond na avond voor bijna volle zalen de musical TINA – De Tina Turner Musical.

Vanavond speelt Nurlaila Karim de rol van Tina. Nurlaila Karim speelde al in grote musicals zoals; MAMMA MIA!, Miss Saigon, Fame, Sister Act en On your Feet! Met de hoofdrol in de musical Tina Tuner komt een grote droom in vervulling van de veelzijdige Nurlaila Karim.

TINA – De Tina Turner Musical

Eenmaal in Utrecht kunnen we de auto parkeren in de parkeergarage heel dichtbij het theater. We lopen verheugd naar binnen en komen meteen terecht in een sfeervolle foyer. Het is gezellig en er hangt een gemoedelijke enthousiaste sfeer. We zijn er weer lekker uit en met de nodige regels zijn we toch erg blij dat we weer eens bij een grote mogen voorstelling zijn.

Eten en drinken mag mee de zaal in, iets wat wij niet heel erg fijn vinden, want dat kan nogal storend zijn. Maar, in de pauze is het eigenlijk de bedoeling dat je in de zaal blijft zitten en niet nog eens terug gaat naar de foyer. De drukte zoveel mogelijk vermijden en 1,5 meter afstand houden kan zo redelijk goed gewaarborgt worden.

TINA – De Tina Turner Musical gaat over het inspirerende levensverhaal van Tina Turner. In de eerste acte zien we een hele jonge Anna Mae. Ze woont met haar oma in Nutbush Tennessee. Anna Mae is een vrolijke altijd zingende en dansende jonge dame die al vroeg in de steek is gelaten door haar moeder. De jaren verstrijken en als oma komt te overlijden gaat de inmiddels jonge vrouw Anna Mae alsnog bij haar moeder en zus wonen. De zus van Anna Mae neemt haar mee naar de stad, het citylife in en daar ontmoeten ze Ike Turner (gespeeld door Juneoer Mers.)

Onder het kielzog van de verslaafde en vooral agressieve manager en man en vriend Ike Turner groeit Anna Mae uit tot een onbetwiste ‘Queen of Rock-‘n-Roll’ genaamd Tina Turner. Door Ike uiteindelijk te verlaten komt Tina in een diep dal. Daar probeert ze zich jaren lang uit te knokken. Het prachtige, maar tegelijkertijd ook verdrietige verhaal van Tina Turner zorgt ervoor dat we de hele avond diep geroerd naar het toneel kijken.

Nurlaila Karim speelt de hoofdrol met verve. We horen alle bekende hits van Tina Turner, zoals ‘Nutbush city limits’, ‘Private dancer’, ‘What’s love got to do with it’ en ‘The best’. Wat een geluid produceert Nurlaila als Tina. Deze rol is op haar lijf geschreven!

Een daverend applaus en staande ovatie klinkt door het Beatrix Theater na afloop van de voorstelling. We ontvangen nog een spectaculaire toegift. Orkest en band worden luidkeels en overweldigend bedankt voor hun bijdrage deze avond. De jonge Tina zingt nog even een duet mee en dat maakt de avond helemaal compleet. Cast en crew zetten een prachtige voorstelling neer deze avond met Nurlaila Karim als Tina Turner.

Niets ten nadele van Nyassa Alberta, ook zij speelt de rol van TINA waanzinnig goed, maar met een alternate als Nurlaila Karim is de musical ook zeker een must-see van dit theaterseizoen!