Recensie – Was Getekend, Annie MG Schmidt

Recensie Was Getekend, Annie MG Schmidt

Het leven van Annie MG Schmidt door Simone Kleinsma

Het is een druilerige herfstige avond maar een gezellige drukte in Theater DeLaMar in Amsterdam want daar zijn we deze avond voor de musical. Was Getekend, Annie MG Schmidt met in de hoofdrollen niemand minder dan Simone Kleinsma en William Spaaij.

Recensie Was Getekend, Annie MG Schmidt

De musical Was Getekend, Annie MG Schmidt speelde al een hele tour in Nederland en nu is deze musical nog tot het einde van het jaar exclusief te zien in Het De LaMar theater. en dat is niet voor niets! volle zalen iedere avond dat de voorstelling speelt. En dat snappen wij maar al te goed!

De voorstelling gaat over het indrukwekkende verhaal van Annie M.G. Schmidt. De zoon van Annie, Flip gespeeld door William Spaaij heeft veel vragen over vroeger en terwijl hij opzoek gaat naar de ring van zijn moeder voor een een of ander wassen beeld. stuit hij op een oude koffer met heel veel brieven. De frustraties van Flip lopen hoog op want hij is altijd ”de zoon van” de beroemde schrijfster en voor zijn gevoel kon hij daarom niet gewoon Flip van Duijn zijn. Hij wil nu wel eens weten hoe zijn moeder al die jaren heeft geleefd en begrijpen hoe het leven voor haar moet zijn geweest. We gaan verder in de gedachten en fantasie van Flip met zijn moeder Annie.

Was Getekend, Annie MG Schmidt

We beginnen bij kleine Annie ( en dat meiske krijgt de nodige aaahs en oohhs van ons) die geen makkelijke jeugd heeft gehad, gevolgd door de tijd met de oorlogen en de nodige weemoed neemt Annie Flip mee terug in de tijd en verteld wat Flip wil horen en weten al is dit ook met wat tegenzin. We worden in de zaal meegezogen naar de tijd van toen ,de korte herkenbare liedjes van Annie komen uiteraard aan bod en dat herkent het publiek als geen ander. Het verhaal loopt lekker en door het ensemble die er een heerlijke sjeu aan geeft is er op en top vermaak op het podium. Ze dansen en doen typetjes na en vliegen serieuze maar ook veel grappige anekdotes over het toneel.  Zo ook de gulden tijdperk wat weer zo´n herkenbare noot is voor het publiek.

Annie MG SchmidtNiet alleen de allerbekendste nummers van Annie MG Schmidt komen voorbij, maar ook de minder bekende liedjes klinken in het theater. We gaan samen met de liedjes en scenes door de tijd. Misschien weten velen het niet maar na deze voorstelling wel is dat Annie M.G. Schmidt zelf ook wel 7 musicals heeft geschreven.

Precies op het moment dat het ´klad´ er wellicht een beetje in komt wordt het publiek vermaakt met het kleuterduo Jip en Janneke. Iedereen kent de melodie en het deuntje van het duo al helemaal. Al brengt het Flip tot grote ergernis en schreeuwt hij naar Jip en Janneke. „Pas maar op, want ik verkoop jullie zó aan de Hema”. Het wordt Flip even allemaal teveel op het moment dat hij in het verhaal zelf geboren wordt. De ziekenhuiszusters die over het podium vlieren behoren ook weer tot de bewonderenswaardige gedachten van Annie.

Simone Kleinsma

Simone Kleinsma die enkele weken geleden nog geëerd werd met koninklijke onderscheiding speelt Annie met absolute passie. Niks doordeweekse speeldag. Prachtig professioneel van drama tot sentimenteel en die stem! Ze overtuigd ons met haar zang en acteer scills! Ook William Spaaij staat als een huis. Bescheiden speelt en staat hij achter zijn ´moeder´ en komt pas einde van de voorstelling tot bloei en trakteer ons daarmee gelijk op een prachtige tapdans! Daarnaast spelen Jeske van de Staak, Marjolein Touw en Wim van de Driessche inclusief het ensemble al dansend en zingend een voortreffelijke voorstelling.

We zagen een prachtig verhaal op hoog niveau. De musical speelt nog tot einde van het jaar, maar wij zijn er van overtuigd dat dit veel te kort is. Het is een tijdloos verhaal van een vrouw die heel Nederland kent van boeken tot muziek en musicals tot in de verre toekomst zal iedereen ook zeer zeker kennis maken met Annie MG.G. Schmidt en nog zeer zeker heel lang in de theaters had kunnen spelen.

Heeft u de voorstelling nog niet gezien? Dan is het zeker een aanrader om even naar Amsterdam te rijden!

Lees meer over de voorstelling en koop uw kaartjes voordat het (helaas) te laat is!