Recensie – Charley de musical

Charley de musical

Charley = Een avond gekkenhuis in het theater

De komische musical Charley is al even ‘on tour’. We bezoeken de voorstelling voor de tweede keer, want we krijgen er simpelweg geen genoeg van! Vanavond zijn we naar Leeuwarden gereden naar Stadsschouwburg De Harmonie.

Eenmaal de auto geparkeerd staan de deuren van de Stadsschouwburg wagenwijd voor ons geopend. We worden zeer vriendelijk begroet en we hebben nog even tijd voor een kopje koffie in de grote foyer. De foyer stroomt langzaam vol en er hangt een goede sfeer.

Er wordt veel verwacht van Jon van Eerd en zijn crew, want iedereen ‘kent’ Jon van Eerd inmiddels wel. Jon staat alom bekend als komisch acteur, van o.a. Wie is de Mol en zijn voorgaande producties (Harrie Babba, Harrie let op de kleintjes, Harrie & Eva) van Het Pretpakhuis.

De zaal gaat open en is binnen no-time goed gevuld. We hebben ruime zitplaatsen en iedereen kan het toneel vanaf zijn/haar zitplaats goed zien. De lichten gaan uit en de deuren gaan sluiten. Let the show begin!

Recensie Charley

Het is voor het eerst dat Het Pretpakhuis een musical met een komische draai produceert. Het verhaal begint met twee heren gekleed in de jaren 30 stijl. Ze nemen ons mee naar de jaren 30 en hun leven. Ze zijn verliefd op de zusjes Heemstede en willen de vader ervan overtuigen dat ze de juiste kandidaten zijn voor de zusjes. Ze hebben daarvoor een plan bedacht. Tante Donna Lucia d’Alvadorez zal hun vader wel overtuigen en via hun butler Charles wordt alles wel even geregeld. De doeken gaan open en we zijn op een setting in een huis in de jaren 30 stijl. Al gelijk hebben we daar de butler Charles die net bij de tante vandaan komt. Tante is niet van plan te komen en dan moet er toch wat op bedacht worden. Zodra Charles een vrije avond neemt en richting het theater wil gaan voor zijn voorstelling worden de plannen omgedraaid. De beide mannen zien Charles in een prachtig gewaad verkleed als vrouw. De nieuwe Donna Lucia d’Alvadorez is geboren!

Voor de pauze staat de hele voorstelling als een huis en praten we in de foyer over wat er verder komen gaat. Nog voordat de bel gaat, zit iedereen alweer in de zaal. Het doek gaat weer open en we gaan verder waar we geëindigd zijn. Een uitdaging voor de ‘echte’ Donna Lucia d’Alvadorez gespeeld door Vera Mann want de Charley alias Donna Lucia d’Alvadorez alias Charles gespeeld door Jon van Eerd heeft niet alleen de lachers van het publiek op zijn hand.

Het is een muzikale klucht met een mooie cast. Er wordt gezongen en gedanst. De hele show is vermakelijk en de cast leden spelen onvermoeibaar door. De energie spat van het toneel.

Met de energie van het publiek krijgt de voorstelling nog een extra over-de-top lading. Van Travestie nummer tot personage wisselingen, netkousen over mannenbenen en dansen in Brazilië. De cast en het live orkest maken er een hele mooie show en avond van.

Het verhaal Charley

Het verhaal Charley speelt zich af in het Den Haag van de jaren dertig. Butler Charley helpt twee jongemannen uit de brand door zich voor te doen als hun Tante Donna Lucia d’Alvadorez, Charley is als tante gekleed in een onflatteuze Carmen-jurk. Ze fungeert als chaperon van de jongens. De Jongens hebben een oogje op twee meisjes en willen maar 1 ding van de meisjes… totdat de echte tante opduikt dan loopt alles spaak en volgen er vele klucht scenes waar niemand het droog houdt. Op het moment dat we denken dat hoogte punt van de voorstelling is bereikt komt daar ook nog een lang verloren liefde Ella ten tonele wat voor nog meer komische taferelen oplevert en vooral nog meer hilariteit.

Lees meer over de voorstelling Charley

Jon van Eerd combineert zijn dol dwaze capriolen en dialogen met prachtige shownummers, zoals hij dit neer zet kan niemand!

Charley is een super mooie voorstelling met een (ook uniek voor deze voorstellingen) live orkest! Daarnaast speelt Jon van Eerd samen met Vera Mann, Priscilla Knetemann, Jonathan Demoor, Anne-Mieke Ruyten, Laus Steenbeeke, Hugo Haenen,Job Bovelander en Aimée de Pater in deze komische musical. in 3 aktes werden we meegezogen in het leven van Charley!

Wij hadden een avond buikpijn van het lachen. De voorstelling speelt nog in een aantal theaters maar is een echte mustsee voor iedere cabaret-klucht-toneel-musical liefhebber!

Bekijk de speellijst van Charley de musical

Na de show konden we in de merchandise stand nog wat leuke items kopen waaronder de cd van de liedjes. In de auto naar huis hebben de de cd gelijk nog een keer afgespeeld.