Recensie – Het was Zondag in het Zuiden

Een week na de première zijn wij bij Het was Zondag in het Zuiden. Na het lezen van de recensies reizen wij vol enthousiasme naar het zuiden van Nederland. In het Limburgse Tegelen, daar waar ook gebied is dat destijds getroffen werd, speelt in het Openluchttheater De Doolhof het musical spektakel Het was Zondag in het Zuiden.

Recensie Het was Zondag in het Zuiden

Vanuit het Noorden van Nederland (lees: Groningen) rijden wij in 2,5 uur naar Tegelen. Het spektakel speelt zich af in het Openluchttheater De Doolhof. Eenmaal aangekomen parkeren we met gemak onze auto. Wij zijn ruim op tijd, maar dat is helemaal geen probleem. Uiterst vriendelijk ontvangen de vrijwilligers ons. We kopen een boek en een kopje koffie met overheerlijke Limburgse vlaai. Vervolgens settelen we ons onder een gezellige patiotent om daar even rustig bij te komen van de reis. Wij dachten vroeg te zijn maar de ‘foyer’ van het theater loopt al goed vol.

Je kunt bovendien van alles kopen bij de verschillende stands. Van Limburgse vlaai tot chips en bonbons en uiteraard koffie, thee, wijn of een frisje. Het is een zwoele avond, maar er valt vlak voor aanvang nog een regenbuitje. Dan mogen we al snel onze plek zoeken, waarbij wederom uiterst vriendelijke vrijwilligers ons begeleiden.

Eenmaal op onze plaats zien we een groots opgezet podium met daarachter grote schermen. Rechts van het podium lijkt het op een gezellige kroeg en links van het podium een plek waar de band kan zitten.
Al snel zit de zaal helemaal vol en kan de voorstelling beginnen!

Het was Zondag in het Zuiden

Het bijzondere verhaal over de strijd tussen Limburg en de Maas komt tot leven in De Doolhof.

Buddy Vedder is de verteller van de avond. Hij staat als Heilige Anthonius op het toneel en neemt ons mee naar december 1993. Op de grote schermen verschijnen tijdens de voorstelling krantenkoppen, archiefbeelden en ‘live’ beelden van de voorstelling.

December 1993. Een regenachtige periode achtervolgt de provincie al een tijdje. De Maas is heel onrustig… Beginnend radiojournalist Sarah, gespeeld door Reneé van Wegberg, wil daar graag een mooie reportage van maken. Haar baas van Omroep Limburg denkt daar anders over en stuurt Sarah naar andere klussen. De ouders van Sarah wonen in het gebied op een boerderij. Haar gelovige moeder Mie Dreesens (gespeeld door Anne-Mieke Ruytens) roept tot de Heilige Anthonius. Ze vraagt hem om hulp, want ze wil haar dochters nu meer dan ooit bij elkaar. Koste wat het kost blijven de ouders van Sarah op de boerderij.

De gemeenteraad komt vaak samen om te overleggen wat ze moeten doen. Burgemeester Ruiters wil van de snel stijgende Maas niet veel weten, hij wil meer tijd. De raadsleden raken gefrustreerd en vinden dat er actie moet komen, terwijl ze nu steeds achter de feiten aan lopen.

Wij zitten overdekt terwijl de regen oprukt en het toneel letterlijk vol loopt met water. De cast overdondert ons met hun zang en de prachtige muziek van Rowwen Hèze, die het verhaal enorm versterken. Het Limburgs dialect voert de boventoon, maar is ook voor niet-Limburgers erg goed te volgen. Het script zit heel goed in elkaar waarbij de grote groep figuranten voor het geheel zorgt. De muziek wordt live gespeeld, de beleving is compleet! De watersnoodramp zorgt voor veel schade, frustratie en gevoel van onmacht voor de wijde omgeving. Deze emoties worden vol overgave gespeeld en waren voelbaar was in de zaal.

Het regionale verhaal over de overstroming die zulke impact heeft gemaakt in 1993 moest verteld worden. Het is duidelijk dat dit nooit meer mag gebeuren.

Staande ovatie voor cast en crew! Al met al heeft de voorstelling ons erg aangegrepen.

Het was Zondag in het Zuiden is meer dan een spektakel musical!

Was er dan toch nog een minpuntje deze avond? Ja die was er, maar heeft niets met de voorstelling te maken. Er is een pauze van 20 minuten waarin je wat te eten en drinken kunt halen. De versnaperingen mogen echter mee terug de ‘zaal’ in. De chips nam deze avond gretig aftrek, maar dat maakt best veel lawaai. De zakjes, het continu knisperen en vooral het gretig eten van de chips, en als het zakje dan leeg is….
Menig bezoeker irriteerde zich eraan, wij werden ook erg afgeleid, hoewel de cast gelukkig onverstoorbaar verder ging.

Ga het zien! Het was Zondag in het Zuiden is nog tot en met 2 september te zien in openluchttheater De Doolhof in Tegelen.

Lees meer over de voorstelling Het was Zondag in het Zuiden.