Recensie – Grease

Woensdagavond was het dan eindelijk zover! Een aantal weken na de première speelt Grease in Groningen. We hadden er al weken naar uitgekeken en nu is het moment dan eindelijk daar. De voorstelling was al eerder te zien en de verwachtingen zijn ook hooggespannen.

Martiniplaza Groningen

We komen aan na een hele omleiding in de stad eindelijk bij de parkeergelegenheid bij Martini Plaza. Martini Plaza is normaal goed te bereiken maar door de wegwerkzaamheden van de gehele ringweg is het nog een hele klus om bij het theater te komen. We worden goed begeleid door de verkeerswachters op de locatie, en hebben daardoor snel een plekje bemachtigd. Eenmaal binnen werden we welkom geheten door de dames van de ticketscan en we konden onze jassen ophangen in de garderobe en dan gelijk via een grote trap naar de foyer.

Nadat wij koffie en thee hebben gedronken konden we naar binnen. Bij binnenkomst in de zaal zijn de gordijnen open en zien we prachtige decor op het podium. Op het podium staat in het midden een radio waaruit zachtjes de hits van Vince Fontaine te horen zijn. De show begint met het nummer ‘Grease’ en zie we alle castleden zich 1 voor 1 introduceren. Het is een prachtig begin van de swingende musical en we kijken voor ons gevoel exact zoals in het in de film ging.

We worden meteen ‘meegepakt’ door de cast en de live band. De liveband konden we ook zien. De liveband stond achterop het podium, dat zorgt voor nog meer beleving dan dat het orkest onder het podium zit. We wanen ons met de cast in 1951 op de Highschool Rydell High. De directrice van de school, Miss lynch, heet ons welkom op onze eerste school dag en genieten van liedjes zoals “Summer Night”.

Soms konden we de cast niet goed horen doordat af en toe het geluid van de microfoons niet deed. Daardoor werden zinnen abrupt verstoord en konden we ze niet goed kon horen. Gelukkig speelde de cast goed door en speelden ze deze avond de sterren van de hemel.

Grease de musical is een spektakel!

De hoofdrol spelers Danique en Tristan zijn heel goed op elkaar ingespeeld. De vonken sprongen ervan af en je zag duidelijk een klik tussen Danny en Sandy. ‘Grease Lighting‘ is met lichtflitsen gemonteerd, waardoor het echt het publiek in knalt. De dansers waren ijzersterk en de zangkunsten van de heren was spot-on!

De musical is herkenbaar, wie is er niet mee opgegroeid. Het publiek is fan van ieder liedje en het verhaal. Heel even moesten we denken aan het lied ‘Look At Me I’m Sandra Dee’, die misten we nog maar niets is minder waar, deze werd gezongen door o.a. Rizzo.

Na het allerlaatste nummer geeft het publiek terecht een staande ovatie en spreekt William Spaaij ons nog even toe met de vraag of we nog willen stemmen voor Grease de Musical voor de publieksprijs van de Musical Awards Gala. Ook melde hij dat er na de show een mogelijkheid was om met een aantal castleden op de foto te gaan. Daarna kreeg het publiek nog een Grease Megamix als extra toegift waarbij een aantal nummers in het Engels!  Dat zorgde er natuurlijk voor dat iedereen lekker mee kon zingen.

Eenmaal terug in de foyer werden we opgewacht door 4 cast leden, namelijk: Sandy, Danny, Eugene en Patty! Velen gingen in de rij staan om een leuke foto te maken. Na de foto namen wij  nog een drankje in de foyer gingen wij onze jassen weer halen uit de garderobe en terug naar de auto.

Uitblinkers

Voor ons springen Miss Lynch (Marjolein Touw) en Eugene (Luuk Haaze) er met stip deze avond bovenuit! Wat een chemie stralen ze uit in hun rollen! Wij hebben flink gelachen om deze twee talenten. Zowel Marjolein Touw die al jaren in het vak zit, als Luuk Haaze die we ook kunnen kennen uit de musicals als: Soldaat van Oranje en Kruimeltje. Petje af voor Luuk Haaze die Eugene vertolkt deze avond, wij zijn groot fan! De volgende voorstelling waarin Luuk Haze speelt zijn wij er zeker bij :).

De gehele cast heeft ons verbaasd en ook (Doody) gepeeld door Jules Avery vertolkte de rol van Doody met verve. Vanaf het begin verbaasden wij ons over hem. Deze jongen is gewoon steengoed in zowel zang en dans. Wij zijn ervan overtuigd, Nederland gaat nog veel meer van de jonge talenten Jules Avery en Luuk Haze horen.

Het is prachtig om te zien dat er in deze musical veel nieuwe talenten te zien zijn. De dansers zijn van zeer hoog niveau, daar heeft choreograaf Dana Wijnands goed werk geleverd. Ook de vele solonummers komen prachtig tot zijn recht in deze voorstelling. Grease heeft ons verrast!

Bedankt Martini Plaza en Grease de Musical voor deze ontzettend leuke avond!

Grease de Musical is een spektakel!