Recensie – Anastasia

Recensie anastasia

Show vol ontroering, Bestond ze nu wel echt?

We rijden voor deze voorstelling graag naar Zuid-Holland. Het AFAS Circus theater is het podium van en voor Anastasia!

Recensie – Anastasia

Het is een druilerige zondag als wij naar Scheveningen gaan rijden voor de voorstelling waar iedereen het over heeft! De Broadway-Musical Anastasia speelt exclusief in het AFAS Circus theater in Scheveningen.

Anastasia is de opvolger van The Lion King in het AFAS waar veelal grote producties van Stage Entertainment worden gespeeld.

Lees meer over de voorstelling Anastasia

Als we eenmaal in Scheveningen zijn kunnen we makkelijk parkeren naast het theater. Parkeren is er niet goedkoop. Wat wel makkelijks is, je kunt bij de kassa van het theater gelijk je uitrij kaart afrekenen. Bijna 20 euro kost het maar dan heb je ook wat… Parkeren naast de deur zeg maar.

Binnen in het AFAS is het erg gezellig en er hangt een bijzondere sfeer. In de foyer kun je gadgets kopen en uiteraard kopen wij een programma boek met daarin prachtige scene foto’s en het verhaal van de Russische Tsaar en zijn gezin. We bewonderen in de hal een prachtige jurk van Anastasia en kunnen onder het genot van een kopje koffie even bijkomen van de reis naar Scheveningen. De dames bij de garderobe maken een praatje met ons en kijken er van op dat wij ‘helemaal’ uit het noorden komen, ach we zijn het gewend 🙂

Eenmaal als de deuren open gaan kan iedereen zijn/haar plekje zoeken. De zaal zit goed vol en het is een zeer gemêleerd publiek. Jong en oud komen naar deze voorstelling kijken.

Anastasia is een romantische verhaal en vooral een spectaculaire musical! De voorstelling is geïnspireerd op de beroemde animatiefilm uit 1997 van 20th Century Fox. Het is een bijzonder levensverhaal van de laatste Russische Tsarendochter Anastasia. Gelijk in de eerste scenes van de voorstelling komt een bruut einde aan het geluk en het prachtige leven van het gezin. Het lijkt erop dat het hele gezin is vermoord maar het verhaal gaat dat de dochter de enige overlevende is…

We komen al snel in de akte waar we Anya ontmoeten. Anya is moedige jonge vrouw die op zoek is naar haar familiegeschiedenis. Ze wordt hiermee op de hielen gezeten door de meedogenloze Sovjet officier Gleb die maar 1 missie heeft… De vermeende Anastasia als ze nog leeft te doden. Dmitri zoekt de echte Anastasia en komt in contact met Anya. Anya lijkt in alles op Anastasia en ze willen haar alles over de Russische Tsarendocheter leren om vervolgens met haar naar Parijs te reizen. Stiekem worden ze verliefd op elkaar. Maar de grote vraag blijft…. Is Anya echt de Anastasia Romanov of niet?

Er is ook zeker humor in de voorstelling. Vlad de kameraad Dimitri en lover van Lily zorgen voor de humor tijdens de voorstelling. Samen hebben ze leuke scenes en hebben ze de lachers op hun handen.

In deze musical spelen onder andere Tessa Sunniva van Tol, René van Kooten, Milan van Waardenburg, Gerrie van der Klei, Ad Knippels en Ellen Evers maar ook het ensemble met onder andere Lois van de Ven, Armand Pol, Saskia Schäfer, Calvin Kromheer (deze middag de Dmitiri speelde) Lysanne van der Sijs moeten we zeker niet overslaan!

De vele kostuum wisselingen de sprankelende aktes en vele zang en dans doet ons overrompelen! Het publiek is meermaals ontroerd en een staande ovatie voor de hele cast en crew is meer dan verdiend!

Een nog grotere vraag blijft voor ons twijfelachtig… was het een verhaal een mythe of waargebeurd. Het was ontroerend en bijzonder dat was Anastasia! Een prachtig verhaal voor jong en oud een hele fijne dag/avond in het theater!

Bezoek zeker het AFAS voor deze bijzondere voorstelling.