Recensie – AIDA

AIDA is terug! en hoe! Tijdens de wereld première reden wij vanuit het Noorden naar Zuid-Holland om in het AFAS Circustheater Scheveningen de première van deze zinderende musical mee te maken. De musical speelde van 2001 tot en met 2003 in het in het AFAS Circustheater in Scheveningen met de Nederlandse hertaling van Martine Bijl. En nu na 20 jaar is deze voorstelling terug in Nederland.

Wij worden hartelijk ontvangen waarna we in de foyer een drankje nemen. Voordat de zaal opengaat wordt er al volop gespeculeerd over de voorstelling. Het is immers jaren geleden. Wij spotten een aantal spelers uit de vorige productie waaronder; René van Kooten, Bastiaan Ragas, Antje Monteiro en Leona Philippo in de foyer die uiteraard net als wij zeer benieuwd zijn naar deze hernieuwde versie van AIDA. De deuren van de zaal gaan open en de zaal stroomt langzamerhand vol. Wij horen de bel een aantal keren wat betekent dat de cast staat te springen om te beginnen. Zodra de lichten uit gaan, is het dan eindelijk zover! Na 20 jaar gaat de voorstelling dan eindelijk beginnen.

AIDA de musical

Het verhaal begint in een museum met bijzondere beelden en juwelen en een groot beeld in het midden van het podium, het blijkt een beeld van Aida en Radames te zijn. Aida wordt gespeeld door Gaia Aikman en haar tegenspeler Radames wordt gespeeld door Naidjim Severina. Twee onbekenden komen elkaar tegen in het museum, zodra ze oog en oog komen te staan met elkaar gaan we terug in de tijd.

AIDA vertelt het tijdloze liefdesverhaal van Aida en Radames, die in een tijd leven waarin hun liefde ontstaat te midden van een wereld die daartegen is. Aida  speelt zich af in Egypte, dat in oorlog is met Nubië. De Egyptische kapitein van het leger Radames ontmoet prinses Aida bij een groep gevangen genomen vrouwen uit Nubië. De farao heeft een huwelijk tussen Radames en Amneris (gespeeld door April Darby) aangekondigd, maar Aida en Radames worden verliefd op elkaar, terwijl Aida verscheurd wordt door een innerlijke tweestrijd; haar liefde voor Radames wordt gezien als een verraad van haar eigen land en volk.

De zaal wordt letterlijk meegezogen in de voorstelling, na iedere akte klinkt een oorverdovend applaus die minuten lang aanhoudt wat de spelers ook zichtbaar ontroert. De gehele cast zorgt ervoor dat het verhaal op het podium echt verteld wordt. Sommige nuances in het verhaal gaan een beetje snel en er zit ook her en der een grappig moment in waar vooral Mereb (gespeeld door Qshans Thode) voor zorgt. Het decor is vrij sober en ‘simpel’ daar wordt ook totaal niet opgelet doordat het hele spel gewoon subliem wordt gespeeld.

Niemand heeft echt zin in de pauze, we zitten helemaal verstrengelt in de voorstelling, tijdens de borrel in de foyer is iedereen lyrisch over de voorstelling. Na de pauze kunnen we alleen maar hopen dat we ontroert blijven.

Het verhaal eindigt niet goed voor Aida en Radames. In het heetst van de strijd zorgt Radames ervoor dat Kandake (gespeeld door Joanne Telesford) vrij komt en kan vluchten met alle gevangen genomen Nubiërs daarbij komt Zoser ( gespeeld door Robin van den Akker) de vader van Radames om het leven. Amneris wordt door haar vader de nieuwe Farao, waarbij ze de verraders AIDA en Radames levend zal begraven. Radames en Aida smeken de Farao dat ze samen mogen sterven, zo geschiedde.

Daarna zijn we weer terug in het heden en in het museum waar ze elkaar voor het eerst ontmoeten. Het laatste lied overtreft alles! Het publiek en de cast is geëmotioneerd. Meer dan terecht klinkt in het theater minuten lang hard applaus! De gehele cast en crew ontvangt een staande ovatie! Eenmaal weer terug in de foyer bleef het nog lang onrustig! Veel lovende woorden voor de cast en crew. Tijdens het trapmoment werd de cast bij het zien van familie, vrienden en genodigden wederom bemoedigend toegejuicht.

5 sterren voor AIDA!

De voorstelling is exclusief te zien in het AFAS Circustheater in Scheveningen. Deze vernieuwde versie van Aida de musical is een aanrader. Ga mee terug in de tijd van het oude Egypte.

Lees meer over de voorstelling AIDA en boek snel je ticket!