Recensie Showponies – Alex Klaasen Revue

Recensie Showponies - Alex Klaasen Revue

Showponies, never a dull moment!

Vanavond zijn we weer eens een keer in Assen in het prachtige Theater De Nieuwe Kolk. Theater de Nieuwe Kolk kun je makkelijk parkeren en gelijk je uitrij kaartje kopen in de garage. Het theater is super toegankelijk en met zeer hartelijke medewerksters nemen we in de ruime foyer eerst maar een kopje koffie. We komen hier vaker en zodra de deuren opengaan weten we daarom precies waar we zijn moeten.

De zaal stroomt snel vol. we verwachten er nogal wat van! De recensies na de première logen er niet om en wij zijn daarom extra benieuwd naar deze voorstelling. De Alex Klaasen Revue ‘Showponies’ met uiteraard Alex Klaasen in de hoofdrol en met onder andere Freek Bartels, Daniel Cornelissen, Jip Smit en Jolijn Henneman.

Wij zijn er klaar voor!

Het doek gaat niet open, het begint allemaal voor het doek daar waar ‘Alex’ ons welkom heet en een kort praatje houdt met ons. alhoewel, daar komen er nog een paar die zeggen dat ze ‘Alex Klaasen’ heten. Met een grote neus opgezet arrogant toontje en houding schijnt het zo dat de echte Alex Klaasen nogal eens geen houding weet te geven…
Afijn de toon is gezet de show kan beginnen!

ShowPonies, verwacht geen ponies ten tonele maar Alex Klaasen geeft hier eigenlijk aan hoe extravert hij is en houdt van giltter en van verkleden en van dansen en zingen. Alex bedenkt typetjes, zet ze neer als een huis en speelt alsof hij het helemaal zelf is, of toch niet?

Het is een waar spektakel, een feelgood musical waarin je musical, toneel, cabaret voorbij komt. De liedjes zijn zelfgeschreven en de spektakel maakt het af door de verkleedpartijen. De muzikale parodieën, telkens weer hilarisch uitgevoerd.

Je merkt dat Alex gedurende de hele show ook de leading men is, de hele cast speelt om hem heen en alsof ze dat al jaren doen met elkaar. Op het moment dat het voor het publiek bijna pauze heeft, ligt de show stil en heeft de cast al pauze op het podium. Echt hilarisch op het moment dat zijn moeder in het publiek zit en Alex ons verteld over het leven als artiest en smst met zijn moeder. de gordijnen gaan uiteindelijk wel dicht en wij halen een versnapering bij de bar.

Alex Klaasen ‘Grande Dame’

Het stuk voor de pauze was best lang, we dachten even dat er geen pauze in zat. Des te korter (helaas) was het na de pauze. Het hele decor is rigoureus omgebouwd en we wanen ons op een dakterras van een hoog gebouw waar Alex als een prachtige grande dame in een zwarte avondjurk en met lang blond haar. De Broadway-diva zingt in het Engels en Nederlands echt de mooiste liedjes waar hij/zij zo van houdt. Ze zingt ze niet allemaal alleen maar ook een prachtig duet met Freek Bartels. Is dat zowaar een liefdes verklaring van beide heren? Of blijven ze eeuwige ‘besties’. Daarna worden bruut uit onze ‘sferen’ gehaald als Alex even weer op zijn plaats wordt gezet als arrogante Showponie. Het resulteerde in een staande ovatie voor Alex Klaasen en uiteraard ook voor de andere castleden.

Prachtig hoe Alex Klaasen zich in dit nieuwe hoogtepunt in zijn carrière op het toneel zien.

Lees meer over de voorstelling Showponies. Koop uw kaartjes voor het te laat is bij de theaters!