Recensie – Swan Lake

Recensie - Swan Lake

 

Swan Lake: Van online op de bank tot offline in het theater  

Foto: Andreas Etter

Door de gedwongen thuisisolatie van cast en crew van het NITE ensemble is begin dit jaar het NITE Hotel opgericht. Een virtueel theater, ontworpen door Martijn Halie, waarin nieuwe manieren van theater maken worden belicht. Het NITE Hotel is virtueel gratis toegankelijk. In maart ging in het NITE Hotel reeds de voorstelling Before/After in premiere, die oorspronkelijk zijn premiere zou beleven in de Stadsschouwburg in Groningen, nu het SPOT Theater.  

Recensie Swan Lake – Club Guy & Roni

Met het zicht op de toekomst is de reeds geplande voorstelling Swan Lake omgebouwd tot een hybride voorstelling die zowel offline in het theater, als online in het NITE Hotel te zien is. Club Guy & Roni heeft een logistiek ingenieus systeem bedacht waarbij tegelijkertijd drie verhalen afgespeeld worden, het verhaal van de prins, de zwaan en de tovenaar. Telkens zichtbaar voor een publiek van maximaal 30 personen. Geheel passend bij de geldende maatregelen vanwege het coronavirus. 

De Oosterpoort

Wij waren aanwezig bij Swan Lake tijdens de première-week in de Oosterpoort in Groningen, op 23 oktober in het tijdslot van 21.20 uur. Gehuld in een mondkapje en met meermaals gedesinfecteerde handen nemen wij met een hoofdtelefoon plaats in de aankomsthal van de Oosterpoort. Op onze hoofdtelefoon is het beroemde Zwanenmeer van Tsjaikovski te horen. 

Wij zijn groep 8. De groepen 1 t/m 7 hebben reeds de route afgelegd door het theater, of in het geval van de laatste twee of drie, zijn nog onderweg naar de keuze die zij moeten gaan maken aan het einde van de voorstelling. Na ons volgt groep 9. De afsluiter van de avond.

Lees meer over Swan Lake

Na een welkomstpraatje van een medewerker van het gezelschap horen we een stem over de hoofdtelefoon. De stem vertelt ons dat we met onze keuze het einde van het sprookje kunnen beïnvloeden. En dat we al reeds een keuze gemaakt hebben, door te kiezen voor het tijdslot van 21.20 uur. Die keuze bepaalt welk verhaal we gaan beleven vanavond.

Routes door het theater

We worden naar het betoverende (zwanen)meer begeleidt, een ondiep zwembad met op de rand zitplaatsen voor het publiek. We worden per gezelschap, 1 of 2 personen, naar een stoel of bank verwezen.

In de rook van het droogijs duikt een jongen (Adam Peterson) op. Hij draagt een baseball cap en een korte jas en worden later bijgestaan door twee dansers (Angela Herenda en Igor Podsiadly). Hij viert zijn verjaardag. Is het ‘t verhaal van de prins of van de zwaan? 

De performance vervolgt in een kostuumwissel met witte tutu’s en corsetten, en met opzwepende muziek zijn we getuige van een speelse en moderne dansscène, begeleidt door meeslepende muziek. We worden aan het einde verzocht de zwaan te volgen en worden onder begeleiding van Roni Haver (Club Guy & Roni) naar de volgende locatie gebracht. 

In een open ruimte staan drie installaties. Kubussen met doorzichtig folie en in iedere de kubus een danser. Als wilde dieren in een kooi, gevangen zwanen of zelfs dansers in gedwongen thuisisolatie bewegen ze binnen hun beperkte vrijheid. Dit alles onder muzikale begeleiding van de wereldberoemde muziek van Tsjaikovski. 

We lopen verder en komen terecht in de ‘arena’, ontworpen door Ascon de Nijs, met drie performers, de percussionisten van Slagwerk Den Haag en ‘Music Sounds Better With You’ van Stardust. De zwarte zwaan in een spierwitte tutu maakt zich op voor zijn performance. In de coulissen staan twee dansers om hem gedurende zijn optreden aan te kleden, uit te kleden en droog te deppen van het zweet. Hij danst de dans van de zwarte zwaan, raakt actuele thema’s aan met zijn performance en geeft een eigen draai aan de 32 turns. Een energieke performance, krachtig en opzwepend en prachtig uitgevoerd door Harold Luya. 

Allesbeslissende keuze, of toch niet?

We worden naar de laatste en beslissende locatie in het theater gebracht, waar ons de keuze wordt opgelegd: ga je terug in de tijd naar hoe het vroeger was? Of kies je voor vooruitgang en het grote onbekende? Er zijn twee ingangen tot de finale. De keus is aan jou, als publiek. Is de keuze die je maakt de juiste keuze? En is het wel écht onze keuze of is het slechts de illusie dat we een keuze hebben?

Onze keus viel op een finale met Sofiko Nachkebiya als de witte zwaan, Maya. Met Martha (Jochem Braat) op de vleugel. Wat we aanschouwen is een prachtige solo van een gebroken danseres, sigaret in de ene hand, een gevleugeld pistool in de andere. Een weergaloos kostuum van MAISON the FAUX en een slotdans op de prachtige muziek van Tsjaikovski. En wat jij hebt besloten (offline en online), voorafgaand aan de scène, beïnvloed het einde van het sprookje.

Overgetelijke ervaring, maar…

Na maandenlange thuisisolatie is het een eer om weer in het theater te mogen zijn en rond te lopen van scène naar scène. De ervaring is onvergetelijk, maar hoe komt het dan dat je toch onbevredigd op huis aan gaat? Misschien omdat je weet dat er nog twee verhalen zijn die je gemist hebt. Met de keuze voor dit tijdslot zie je één verhaal. In ons geval het verhaal van de zwaan, maar je raakt nieuwsgierig naar de rest. 

Swan Lake – The Game

Guy Weizman bedankt ons voor onze komst en wijst ons op het NITE Hotel en Swan Lake – The Game, een virtuele vertelling van het sprookje waarbij je alsnog de scenes uit de andere routes kunt bewonderen. Maar zal dat dan weer aanvoelen zoals de afgelopen maanden waarin we slechts thuis op de bank van theaterregistraties mochten genieten? Of voelt het online net zo bijzonder als toen in het theater? 

Door: Hinke

 

Leuk om te lezen

Op de hoogte
blijven?
Blijf op de hoogte van alle voorstellingen en theaternieuws.
AANMELDEN
* we sturen je eenmaal per week het laatste nieuws
close-link